آفتاب
/تحلیل- الاخبار/

آمریکا نیاز به یک راهبرد جدید در سوریه دارد

آمریکا نیاز به یک راهبرد جدید در سوریه دارد

برخی از تحلیل‌گران، دانشگاهیان و کارشناسان سیاسی به این مساله اعتراف کرده‌اند که نگرش آمریکا نسبت به مساله سوریه به ویژه پس از پیشروی‌های داعش در منطقه در هاله از ابهام قرار گرفته است و در حالی که هیچ تصور عملی در خصوص آینده نظام سوریه وجود ندارد اولویت کنونی و اصلی آمریکا مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در تحلیلی تحت عنوان "نیاز آمریکا به استراتژی جدید در سوریه" نوشت: با توجه به تحولات سوریه و عراق دولت آمریکا دیر یا زود مجبور است یک استراتژی صریح و روشنی درباره سوریه ارائه کند.

تحلیل‌گران آمریکایی معتقدند که تغییرات اخیر خاورمیانه و پیشروی سریع داعش و تحولات داخلی آمریکا یعنی تسلط جمهوری‌خواهان بر کنگره‌ آمریکا باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را مجبور می‌کند تا هر چه سریع‌تر طرح‌های عملی خود را برای حل اوضاع سوریه ارائه کند.

از زمان آغاز جنگ سوریه طرف‌های ذی ربط تاکنون هیچ سخنی در خصوص اتخاذ راه حلی نهایی برای بحران سوریه نشنیده‌اند.

بنا به عقیده تحلیل‌گران آمریکایی، باراک اوباما دیدگاه واضح و مشخصی نسبت به آینده سوریه و سرنوشت آن ندارد و وی همچون جان کری، وزیر خارجه کشورش بدون ارائه دیدگاه و نگرش مشخصی تنها در حال رفت‌و‌آمد بسیار است.

واشنگتن طی سه سال گذشته همواره اعلام کرده که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه باید برکنار شود اما چطور کسی نمی‌داند. برخی معتقدند، زمانی که آمریکا تصمیم گرفت نظام سوریه را آن هم پس از متهم کردن سوریه به در اختیار داشتن سلاح شیمیایی هدف قرار ندهد مرحله‌ای حساس بود که تردیدهای واشنگتن نسبت به موضع خود در قبال سوریه را رقم زد.

آمریکایی‌ها مدعی‌اند، بشار اسد " دیکتاتور" است که باید همچون انتقاضه‌های رخ داده در لیبی، مصر و تونس برکنار شود اما طولی نکشید که اتفاقی برخلاف دیدگاه آنان رخ داد و بشار اسد با وجود اوضاع وخیم سوریه و بحران‌های موجود در آن، بیش از پیش مورد حمایت مردم سوریه قرار گرفت.

تحلیل‌گران آمریکایی بر این امر اعتراف کرده‌اند که در خصوص اوضاع سوریه به ویژه از زمان آغاز جنگ اطلاعات اولیه ناقصی داشته و ارزیابی‌های آنان نادرست بوده است.

آن‌ها همچنین به اشتباهات خود که در خصوص حل بحران سوریه و ارتباط با مخالفان سوری اعتراف کرده‌اند؛ مخالفانی که به عقیده آمریکایی‌ها، نتوانستند طبق دیدگاه واحد و مشخص برای مقابله با اسد و اجرای مسئولیت‌های نظامی و سیاسی خود برای سقوط نظام اسد وارد عمل شوند و در جلب اعتماد آمریکایی‌ها ناموفق بودند و چه بسا پیشروی گسترده داعش آن هم به این شکل نیز به دیدگاه‌های منفی در خصوص مخالفان سوریه و اشتباهات آنان بیشتر دامن زده است. در واقع در سوریه کسانی هستند که خواهان جنگ بوده و جزء مخالفان سوریه هستند اما این حرف با سخن در خصوص مخالفانی که زیاد مورد توجه نیستند، بسیار فرق دارد. در واقع کسانی که پیگیر حوادث رخ داده در سوریه هستند معتقدند که بهانه تراشی‌های مخالفان مبنی بر اینکه برای جنگ سلاحی را در اختیار ندارند قابل قبول نیست چرا که اگر مخالفان واقعا جنگ را می‌خواستند با نظام سوریه می‌جنگیدند و سلاح لازم برای آن را هم در اختیار داشتند.

پژوهشگران بر این باورند که از عوامل باقی ماندن بشار اسد در راس قدرت حمایت روسیه و ایران از آن است اما این امر مساله‌ای ساده و پیش افتاده نیست اما مشکل به نادیده گرفتن این عامل موثر در اداره سلسله بحران‌های خاورمیانه تا اوکراین بازمی‌گردد لذا آینده مذاکره با ایران با وقایع عراق و سوریه مربوط است.

یکی از پژوهشگران معتقد است که سوریه دیگر سوریه سابق نیست و به شرایط گذشته خود برنمی‌گردد و مشکل این است که کسی نمی‌داند آینده سوریه چه خواهد شد.

این پژوهشگر معتقد است راه حل بحران کنونی سوریه از یک نقطه اشتباه آغاز شد و آن اعتقاد به سرنگونی بشار اسد بود.

این پژوهشگر بر این باور است که مساله سرنگونی بشار اسد و سرنوشت آن، باید از آخرین راه حل‌ها در این خصوص باشد و اقدام مورد پسند این است که یک استراتژی عملی در سوریه که زمینه ساز توافق بین‌المللی در این خصوص باشد، ارائه شود.

به عقیده این پژوهشگر، دومین اشتباه در خصوص ارزیابی‌ها برای حل بحران سوریه مساله تغییر احتمالی مرزهای سوریه است.

به اعتقاد وی، این پیشنهاد یکی از بدترین احتمالات مطرح شده است چرا که تلاش برای تغییر مرزهای سوریه زمینه را برای تغییرات مرزی دیگر کشورهای همسایه فراهم می‌کند و در سایه رخداد چنین اتفاقی خطر بزرگی متوجه کشورهای غربی و خاورمیانه خواهد بود همانطور که وجود بحران در سوریه باعث سربرآوردن گروه تروریستی خطرناکی همچون داعش شد.

آمریکایی‌ها معتقدند که رئیس جمهوری آمریکا هنوز هم دیدگاه آشکار و مشخصی در قبال بحران سوریه و آینده آن ندارد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که آمریکا همچنین در خصوص حمله به داعش از ارائه راه حل منطقی و مناسب تقریبا ناتوان بوده و استراتژی‌اش برای جنگ با داعش که همواره شهروندان آمریکایی را سر می‌برد، استراتژی موفقی نبوده و نیست.

در پایان این مساله مطرح است که اولویت اصلی مساله نابودی داعش است نه سرنگونی بشار اسد. چرا که بشار اسد همواره در قدرت باقی خواهد ماند نه به خاطر اینکه آمریکا خواهان ماندن وی در قدرت است بلکه شرایط کنونی ایجاب می‌کند که وی در قدرت باقی بماند.

انتهای پیام

کد N597321

وبگردی