آفتاب
در مراسم پایانی جایزه عنوان شد

جایزه «جلال» بی‌ حرف درگوشی...

جایزه «جلال» بی‌ حرف درگوشی...

هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد با تلاش برای شفافیت و معرفی داوران و هیأت علمی برگزار شد. همچنین برگزارکنندگان جایزه تأکید کردند، برگزیدگان این جایزه بدون هیچ سفارش و حرف درگوشی انتخاب شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا، آیین پایانی هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد عصر دوشنبه سوم آذرماه در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - درباره برگزاری این جایزه گفت: به نظر می‌رسد این جایزه در ستایش و اهمیت روایت برگزار شده، روایتی که با جان و روان ما آمیخته است. از کودکی وقتی می‌خواستند کار درستی را برای ما بیان کنند آن را با روایت می‌آمیختند، قرآن هم از همین روش استفاده کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تأکید کرد: این داستان است که تجربه‌های ما از هستی را بیان می‌کند و بیان داستانی بیان هنرمندانه‌ای است که ما را با ظرافت هستی آشنا می‌کند. آنچه در میان داستان‌ها اهمیت دارد مشترک بودن آن‌ها در روایت و خلاقیت است. هرچه خلاقیت باشد روایت سربلندتر است.

او در ادامه اظهار کرد: من دست همه کسانی را که با شوق و ذوق داستان‌های خود را می‌آفرینند به گرمی می‌فشارم و بدون شک راه آشنایی با فرهنگ و آداب یک جامعه خواندن آثار داستانی آن‌هاست.

جنتی افزود: امروز ما با انبوهی از آفرینش‌های زیبا در ادبیات داستانی مواجهیم. جایزه جلال مهمترین رویداد فرهنگی کشور با موضوع ادبیات است و اگرچه این جایزه با افت و خیر مواجه بوده، اینک با پشتوانه‌ای که دارد به جایگاهی متناسب با نام و جایگاه جلال رسیده است.

هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد

وزیر ارشاد همچنین گفت:‌ جایزه ادبی جلال با هدف ارتقای زبان ملی و دینی از رهگذر بزرگداشت پدیدآورندگان رویدادی قابل تقدیر است و هدف آن انتخاب آثار براساس معیارها و ویژگی‌های بسیار دقیق است. ویژگی این دوره شفافیت و همه‌گیر شدن جایزه برای دعوت از همه تشکل‌هاست. در این دوره شیوه‌نامه هم امکان رقابت همه گرایش‌ها و سبک‌ها را فراهم آورده است.

او همچنین درباره اهمیت نقد ادبی گفت: نقد ادبی اگرچه جزوی از جایزه جلال است اما در گستره ادبیات داستانی درک نشده و نقد در کشور ما چه در سیاست و چه در مسائل اجتماعی و فرهنگی پذیرفته‌شده نیست اما امیدوارم نقد ادبی بیش از پیش در جامعه ما شناخته شود و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و دیگر گونه‌های ادبی هم در مسیر تخصصی و آگاهی‌بخشی به تعالی ادامه دهند.

جنتی گفت: اثری می‌تواند در جامعه نفوذ کند که هم خوب معرفی شود و هم آسان در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد. به همین دلیل به معاونت فرهنگی پیشنهاد می‌کنم نسبت به خرید کتاب‌های این دوره و ارسال آن‌ها به کتابخانه‌ها اقدام کند و از سال‌های دیگر این موضوع تبدیل به آیین‌نامه شود.

او همچنین بیان کرد: جایزه جلال قابلیت بدل شدن به یک جایزه بین‌المللی را دارد و دست کم می‌تواند گستره کشورهای زبان فارسی را دربربگیرد و امیدوارم از سال آینده امکان پیگیری این موضوع باشد.

هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد

در این مراسم مهدی قزلی – دبیر اجرایی هفتمین جایزه ادبی جلال آل احمد – نیز درباره این جایزه گفت: جایزه آل احمد راهی برای تبلیغ شیوه جلال است و می‌کوشد نویسندگان را تشویق کند که مانند او بی‌تقلید باشند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان افزود: این دوره نامزدهای متنوعی داشته و امیدوارم این جایزه بتواند با عملکرد خود اعتماد همگان را به خود جلب کند. در این دوره هیچ سفارش و حرف درگوشی در میان نبوده است. از دو هفته پیش برگزیده‌ها مشخص بودند اما معاون فرهنگی (سیدعباس صالحی) از چهار روز پیش و وزیر ارشاد (علی جنتی) از دیروز اسامی را دیدند.

همچنین حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی راد - دبیر علمی جایزه جلال - درباره شخصیت جلال آل احمد گفت: جلال همیشه مصداق عمل صادق بود و آن گونه که خودش در «خسی در میقات» می‌گوید مصداق سعی بود. شریعتی درباره او می‌گوید جلال در اوج خواستن و در نقطه پذیرفتن به همه چیز پشت کرد و چیزی را خواست که خودش به آن رسیده بود.

او درباره برگزیدگان این جایزه هم گفت: انقلاب ما انقلاب تعقل است و انقلاب به همه احترام گذاشتن و همه را دیدن است، بنابراین نباید خط کشی‌های بی‌مورد کرد. جایزه جلال قابل انتقاد است، اما نتیجه آن نتیجه داوری کسانی است که در این جایزه حضور داشتند و من تنها نتیجه اتفاق آرا را پذیرفتم.

حجت‌الاسلام امرودی - معاون اجتماعی شهرداری تهران - هم به بیان سخنانی درباره شخصیت جلال آل احمد، اهمیت ادبیات داستانی و همچنین جایزه جلال پرداخت.

فیلم مستندی نیز با عنوان «جلال در اسالم» پخش شد و در ادامه از برگزیدگان هفتمین دوره جایزه ادبی جلال تقدیر شد.

به گزارش ایسنا، در بخش رمان و داستان بلند کتاب‌های «آه با شین» محمدکاظم مزینانی و «ملکان عذاب» ابوتراب خسروی به‌طور مشترک به عنوان اثر برگزیده معرفی شدند و به هر نویسنده 55 سکه تمام‌بهار آزادی اهدا شد.

در بخش نقد ادبی کتاب «گشودن رمان» حسین پاینده برگزیده شد و 110 سکه به نویسنده آن اهدا شد.

در بخش داستان کوتاه اثری به عنوان برگزیده انتخاب نشد و کتاب «رازهای سانتی‌متری» مردعلی مرادی شایسته تقدیر شناخته شد. به نویسنده این کتاب 25 سکه اهدا شد.

در بخش مستندنگاری‌ دو کتاب «زندان الرشید» محمدمهدی بهداروند (بر اساس خاطرات علی‌اصغر گرجی‌زاده) و «سفر برگذشتنی» محمدرضا توکلی صابری به صورت مشترک برگزیده شدند و به نویسندگا‌ن‌شان هر کدام ۵۵ سکه طلا تعلق گرفت.
کد N596795

وبگردی