آفتاب
در واکنش به اخراج پناهندگان سوری؛

دیده‌بان حقوق بشر اردن را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرد

دیده‌بان حقوق بشر اردن را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرد

پس از مهاجرت اجباری پناهندگان سوری از اردن به کشورشان، دیده بان حقوق بشر مسئولان اردن را به زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی متهم کرد، این در حالی است که سخنگوی دولت اردن این مساله را تکذیب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دیده بان حقوق بشر در گزارشی با این عنوان "اردن: پناهندگان ضعیف را اجبارا به سوریه بازگرداند"، نوشت: مسئولان اردنی با زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی خود به صورت اجباری پناهندگان سوریه را به کشورشان کوچ داده‌اند. در میان این مهاجران افراد مجروح و کودکان بدون سرپرست هم وجود دارند.

این سازمان در گزارش خود مهاجرت پناهندگان را نقض اصل عدم کوچ اجباری در قوانین بین‌المللی دانست.

براساس این اصل دولت‌ها از بازگرداندن افراد به مکان‌هایی که جهان یا آزادی شان را به خطر می‌اندازد منع شده‌اند.

در این گزارش تصریح شده که مهاجران یک گروه 12 نفره سوری بودند که برای درمان به مرکزی در شمال اردن مراجعه کرده بودند. همچنین در میان مهاجران چهار پناهنده از جمله سه کودک حضور داشتند که نیروهای مرزی اردن در نزدیکی مرز سوریه آن‌ها را متوقف کرده بودند.

در واکنش به اظهارات برخی از مهاجران مبنی بر تیراندازی گشتی‌های مرزی به طرف آن‌ها و تخلیه مرکز درمانی دارالکرامه در شهر رمثا، سخنگوی دولت اردن به دیده بان حقوق بشر گفت: مسئولان اردن یکی از مراکز درمانی را تعطیل کردند که از سوی وزارت بهداشت مجوز نداشت و سوری‌های عضو کادر درمانی این مرکز جواز انجام کار در اردن نداشتند.

سخنگوی دولت اردن با رد ادعای اخراج پناهندگان سوری از این کشور گفت: این پناهندگان برای دریافت درمان مناسب از سوی پزشکان به بیمارستان‌های دیگری منتقل شده‌اند.

وی توضیحات بیشتری درباره مکان بیمارستان‌ها ارائه نکرد.

دیده بان حقوق بشر از اردن خواست فورا روند بازگشت همه پناهندگان اخراجی که مایل هستند دوباره به اردن بیایند و همچنین کودکانی که مایلند همراه با خانواده‌هایشان باشند را تسهیل کند.

انتهای پیام

کد N596702

وبگردی