آفتاب

استراتژی 3 مرحله‌ای فلسطینی‌ها جهت مقابله با مانع‌تراشی‌ها در رفتن به شورای امنیت

استراتژی 3 مرحله‌ای فلسطینی‌ها جهت مقابله با مانع‌تراشی‌ها در رفتن به شورای امنیت

منابع دیپلمات اعلام کردند که دولت آمریکا پیوستن فلسطین به معاهده رم را که بنیانگذار دادگاه کیفری بین‌المللی است به عنوان اعلام جنگ علیه اسرائیل تلقی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیاه»، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با جان کری، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده بود: سازمان آزادی‌بخش فلسطین و رهبران آن برنامه مشخصی برای رهایی از اشغالگری و برپایی کشور مستقل فلسطین براساس مرزهای چهارم ژوئن 1967 دارند.

منابع دیپلمات اعلام کردند: محمود عباس این پیام را به جان کری ابلاغ کرد که رهبران فلسطین به اجرای برنامه‌ سه مرحله‌ای خود ادامه خواهند داد. مرحله اول شامل رفتن به شورای امنیت در سی‌ام ماه جاری میلادی برای درخواست جهت رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه تعیین سقف زمانی پایان اشغالگری در فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطین است.

این منابع از تلاش سازمان آزادی‌بخش و تشکیلات خودگردان برای جلب رای موافق 9 کشور عضو شورای امنیت از مجموع 15 رای خبر دادند. تاکنون هشت کشور متعهد به تایید این طرح شده‌اند.

در حالی که فلسطینی‌ها به رای موافق فرانسه عضو دائم شورای امنیت نیاز دارند ولی پیش‌بینی نمی‌کنند که نماینده این کشور به نفع طرح رای دهد و این به معنای از دست رفتن امید مردم فلسطین و شکست طرح است.

در صورت ناکامی فلسطین در کسب رای 9 عضو شورای امنیت و یا استفاده آمریکا از حق وتو، این طرح در مرحله دوم اجرا خواهد شد.

اما مرحله دوم طرح شامل امضای نزدیک به 522 منشور، اعلامیه و توافقنامه سازمان ملل و پیوستن به سازمان‌های وابسته به آن از جمله دادگاه بین‌المللی لاهه پس از پیوستن به معاهده رم است. امضای معاهده رم به معنای ارائه دادخواست‌هایی علیه رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل برای محاکمه آنان به خاطر ارتکاب جنایات جنگی در کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس است.

این منابع با اشاره به اینکه جان کری پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری لاهه را به عنوان اعلام جنگ قلمداد کرد، افزودند: جان کری در حال حاضر طرح سیاسی جدیدی را برای حل مساله فلسطین و ازسرگیری مذاکرات میان دو طرف آماده می‌کند که از پایان ماه مارس گذشته و پس از خودداری رژیم صهیونیستی از آزادی گروه چهارم اسرای فلسطینی در بیست و نهم ماه مذکور متوقف شد.

این منابع ادامه دادند: محمود عباس و تشکیلات خودگردان از دولت آمریکا و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور و همچنین جان کری ناامید شده‌اند و بر این باورند که آمریکا هرگز کار مثبتی انجام نداده و طرح مفیدی ارائه نکرده است.

حتی این دولت با تماس با کشورهای عربی سعی می‌کند فشار شدیدی را بر محمود عباس و تشکیلات خودگردان وارد و وی را از اجرای این برنامه منحرف سازد.

این فشارها تا چند روز آینده قبل از موعد برگزاری نشست کمیته پیگری عربی در 29 نوامبر جاری و ارائه طرح در شورای امنیت در روز بعد ادامه خواهد داشت.

این منابع دیپلمات با اشاره به اینکه مرحله سوم شامل آن است که اختیارات تشکیلات خودگردان فلسطین به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تحویل داده خوهد شد، گفتند: این موضوع از سوی رهبران فلسطین و کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش به شدت حمایت می‌شود و هر دو از محمود عباس برای مقابله با فشارهای آمریکا و کشورهای عربی جهت عقب‌نشینی نکردن از آن حمایت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N596682

وبگردی