آفتاب
کنگره بررسی خطر جریان‌های تکفیری

اعرافی: دبیرخانه دائمی کنگره جریان‌های تکفیری تشکیل شود

اعرافی: دبیرخانه دائمی کنگره جریان‌های تکفیری تشکیل شود

رئیس جامعة المصطفی العالمیه، گفت: برای افزایش تقویت امت اسلام باید دبیرخانه دائمی کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام تشکیل شود و کمیسیون‌های دائمی به فعالیت بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در کنگره جهانی بررسی خطر جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی، ایجاد تفرقه بین امت اسلامی را از اهداف ایجاد گروه تکفیری داعش دانست و گفت: ایجاد وحدت اسلامی از وظایف مهم علماست.

وی با تاکید بر اینکه باید از این ظرفیت برای مقابله با جریان‌های تکفیری استفاده کرد، ادامه داد: امت اسلامی علی رغم داشتن ثروت‌های گسترده و منابع بزرگ هم اکنون دچار مشکلات و چالش‌های بسیاری است که باید در این گونه مجامع بررسی شود.

اعرافی بیان کرد: ایکی از این مشکلات، تهاجم اخلاقی و فرهنگی معرفتی است که علیه جوانان ما انجام شده است؛ تهاجمات نظامی از سوی غربیان و عقب افتادگی علمی و تکنیکی از دیگر آسیب‌هایی بود که مسلمانان را تضعیف کرده است.

وی اسراییل را غده سرطانی ذکر کرد و گفت: از هم پاشیدگی قدرت‌های نظامی اسلامی و رواج توهین به حیثیت اسلامی و همچنین پدیده زشت تکفیر از دیگر زمینه‌های ضعف جهان اسلام است.

رییئ جامعة المصطفی(ع) خاطرنشان کرد: باید نیروهای عظیم اسلامی را برای ایجاد تمدن اسلامی نوین در جهان اسلام به کار بگیریم؛ تاکید بر گفتمان تمدن اسلامی و تجدید یک تمدن جهانی بر اساس اصول جهانی اسلامی و ایجاد یک تمدن بزرگ بر اساس اصول اسلامی اولین کار ما برای ایجاد وحدت جهانی است.

وی گفت: وظیفه بعدی ما مسلمانان نزدیک شدن مسلمانان به هم بر اساس اصول مشترک است و نکته بعدی گفتمان وحدت گرایانه ما مسلمانان است زیرا ما نقاط مشترک بسیاری داریم؛ نکته بعدی ایجاد روش‌های مشترک برای تحقیقات اسلامی و ایجاد یک زبان زیبا برای گفتگو بین علمای اسلامی است.

وی افزود: حوزه‌های علمیه جهان اسلام باید دروسی که ممکن است به افراط بیانجامد را حذف کنند؛ اصل روابط برادرانه بین مذاهب باید بیشتر شود و همچنین باید روح جهاد علیه دشمنان اسلام را نیز تقویت کنیم.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه، با بیان اینکه علمای اسلامی باید اصول و ادله تکفیر را مشخص کنند، گفت: علما باید بر اساس روش‌های اصیل اجتهاد، ضد تکفیر توافق کنند.

اعرافی خاطرنشان کرد: تحکیم روابط بین علما و مراکز اسلامی از دیگر وظایف علمای اسلامی است؛ در پایان تاکید بر ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای این همایش و کمیسیون‌های دائمی برای بررسی این چالش‌ها می‌کنیم و اینجا تاکید می‌کنیم که حوزه و جمهوری اسلامی و دانشگاه المصطفی برای ادامه گفتگوهای عالمانه و مشارکت عالمانه برای تمدن الهی آمادگی داریم.

انتهای پیام

کد N596658

وبگردی