آفتاب
قناد باشی در گفت‌وگو با ایلنا:

السبسی در دوم دوم نیز از المرزوقی پیشی می‌گیرد

السبسی در دوم دوم نیز از المرزوقی پیشی می‌گیرد

حزب نداء با توجه به این‌که اعضای آن از دیکتاتورهای سابق تونس هستند و فضاسازی غربی حاکم در تونس هم به نفع آنها بود، توانست اکثریت آراء را به خود اختصاص دهد.

انتخابات ریاست‌جمهوری تونس به دلیل این‌که نخستین انتخابات بعد از تصویب قانون اساسی این کشور محسوب می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نتیجه این انتحابات نشان می‌دهد که «الباجی قائد السبسی» رئیس حزب «ندا» و نخست وزیر اسبق این کشور و «منصف المرزوقی» رئیس‌جمهوری کنونی با کسب بیشترین آرا در دور دوم با هم رقابت خواهند کرد.

«جعفر قناد باشی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاكید كرد: تونس در مقطع حساسی از نظام جدید قرار دارد و شاهد تشکیل پارلمان در این كشور بودیم. هم اکنون نیز انتخابات ریاست‌جمهوری در این مقطع از زمان نشان‌دهنده این است که رئیس‌جمهوری که در این کشور به روی کار بیاید و زمام امور را به دست بگیرد، کار بسیار سخت و دشواری را پیش رو خواهد داشت چرا که باید مسائل و کلیدی و حساسی را حل و فصل كند.

وی در ادامه با اشاره به عقب‌ماندگی‌های موجود در تونس گفت: تونس به دلیل وضعیت قبلی خود در زمان «زین‌العابدین بن‌علی» دچار عقب ماندگی‌های بسیاری شده است و رئیس‌جمهوری منتخب می‌بایست عقب ماندگی‌های فعلی و عقب ماندگی‌های گذشته را مرتفع كند که البته این موضوع چهار سال و شاید هم بیشتر زمان می‌برد و باید هزینه‌هایی در این خصوص پرداخت شود.

این کارشناس مسائل آفریقا افزود: نکته‌ای که در انتخابات تونس حائز اهمیت بود، این است که از 22 نامزد انتخاباتی شرکت‌کننده در انتخابات، هیچکدام نتوانستند بخش عظیم مردم را با خود همراه کنند، کسی هم در این بین خواستار تحقق این امر نبوده است از همین رو حزب نداء با توجه به این‌که اعضای آن از دیکتاتورهای سابق تونس هستند و فضاسازی غربی حاکم در تونس هم به نفع آنها بود، توانست اکثریت آراء را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به آراء کسب شده توسط السبسی گفت: به دلیل این‌که ریشه‌ حزب نداء از انقلاب نیست، حاکمیت این طیف بر تونس در آینده مشکل‌ساز خواهد شد چرا که نیاز به رئیس‌جمهوری قدرتمند که توسط مردم حمایت شود، در شرایط فعلی تونس ملموس است اما با توجه به مشکلات اجتماعی و اقتصادی که در این کشور وجود دارد و با نگاهی به سن بالای السبسی که حدوداً به 80 می‌رسد؛ بعید به نظر می‌آید که از این مسائل گره‌گشایی شود چراکه اصولاً هیچ کدام از نمایندگان برنامه و راه حلی برای مشکلات تونس ندارند و به نوعی می‌خواهند دموکراسی را تمرین کنند.

قناد باشی با اشاره به کشیده شدن انتخابات تونس به دور دوم گفت: در دور دوم هم مسلماً السبسی بر المرزوقی پیشی خواهد گرفت و این به معنی درجا زدن تونس خواهد بود به طوری که هیچ کدام از آنها نمی‌توانند خواسته‌های مردم را محقق كنند چرا که تفاونی میان این نامزدها حس نمی‌شود اما باید منتظر بود تا مردم تونس خودشان اعمال نظر و قضاوت كنند.

کد N596107

وبگردی