آفتاب
چند خبر از جشنواره «سینماحقیقت»

زندگی بانوی مجسمه‌ساز، فرش خاکی و اسرار صوفیه روی پرده می‌رود

زندگی بانوی مجسمه‌ساز، فرش خاکی و اسرار صوفیه روی پرده می‌رود

سه مستند «خرابات»، «زار خاک» و «بانو» در جشنواره سینماحقیقت نمیاش داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ بانو لیلیت تریان نخستین زن مجسمه‌ساز ایرانی با مستند نیمه‌بلند «بانو» بر پرده سینماحقیقت ظاهر می‌شود.

این فیلم 35 دقیقه‌ای به کارگردانی محمد صفا که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده، مستندی از زندگی خانم «ليليت تريان» اولین بانوی مجسمه‌ساز ايرانی است. وی پس از اتمام تحصیلات در فرانسه و تاسیس دانشکده هنرهای تزئینی، به تدریس رشته نقاشی و مجسمه‌سازی در دانشگاه تهران هم می‌پردازد.

در پرونده فیلمسازی محمد صفا، ساخت آثاری چون زنده‌ام زندگی، سفارش غذا، روایت دلدادگی و با من ببین به چشم می‌خورد.

مستند «بانو» از ساعت 21:45 روز شنبه 15 آذرماه در سالن شماره 3 فلسطین روی پرده خواهد رفت.

نمایی از بزرگ‌ترین فرش خاکی جهان

فیلم مستند «زار خاک» به کارگردانی رضا توفیق‌جو و تهیه‌کنندگی احسان رسول‌اف در بخش مسابقه ملی مستندهای نیمه‌بلند هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

در خلاصه فیلم مستند «زار خاک» آمده است: جزیره هرمز با خاک رنگین‌اش، هر سال تعدادی هنرمند را به سوی خود می‌کشاند تا بزرگ‌ترین فرش خاکی جهان ساخته شود... 

مستند «زار خاک» در مدت زمان 50 دقیقه، تولید سال 1393 است. از عوامل این فیلم می‌توان به رضا توفیق‌جو (پژوهشگر و کارگردان)، فرشاد فدائیان (تدوینگر)، داود ملک‌حسینی، وحید ابراهیمی، مسعود امینی، کیوان معتمدی (تصویربرداران)، عرفان سپهری (صدابردار)، احسان افشاریان (صداگذار)، کیاوش صاحب‌نسق (آهنگساز)، پیمان جعفری (مدیر تولید) و احسان رسول‌اف (تهیه‌کننده) اشاره کرد.

رضا توفیق‌جو دستیار کارگردان فیلم سینمایی «زنگی و رومی» ناصر تقوایی (1381) بوده و بعنوان نویسنده، کارگردان و تدوینگر در برنامه‌های تلویزیونی سینمایک، سینماچهار، سینما ماوراء و مستند 4 حضور داشته است.

«خرابات» از سلسله‌های صوفیه می‌گوید

آرش اسحاقی با مستند بلند «خرابات» که موضوعی پیرامون معرفی سلسله‌های صوفیه دارد، در بخش مسابقه ملی مستندهای بلند هشتمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور دارد.

وی موضوع مستند «خرابات» را معرفی سلسله‌های فعال صوفیه در ایران و بررسی دیدگاه‌های گوناگون درباره تصوف بیان کرد و افزود: سه سال پژوهش و سه سال ساخت این مستند به طول انجامید و تنها با هزینه شخصی تلاش کردم تا یکی از موضوع‌های مورد علاقه‌ام را در قالب یک اثر مستند پژوهشی تولید کنم.

وی تصریح کرد: با توجه به گستردگی موضوع تصوف، تنوع لوکیشن هم در این مستند بسیار زیاد است ضمن اینکه نگاهی هم به سیر تحول تاریخی این اندیشه و نقد و بررسی آن دارد.

اسحاقی خاطرنشان کرد: برخی گمان می‏ کنند مصادیق میراث فرهنگی به چند کوزه و بنا ختم می‏شود، درصورتی‌که انگاره‌ها، باورها، آیین‌ها و حتی برخی رفتارهای خاص اجتماعی و فردی زیر مجموعه میراث فرهنگی قرار می‏گیرند.

وی مستند «خرابات» را اثری جامع درباره تصوف دانست و خاطرنشان کرد: درباره تصوف و دراویش کارهای زیادی ساخته شده است اما این مستند یک اثر جامع درباره صوفیه است. در این مستند خاستگاه و سیر تحول اندیشه صوفیان تا سلسه‌هایی که در حال حاضر فعال هستند روایت می‌شود به نوعی که مخاطبان با تماشای این مستند از اطلاعات کامل و دقیقی پیرامون این موضوع برخوردار می‌شوند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم (ع) و طی روزهای ۹ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

کد N595910

وبگردی