آفتاب

آغاز گازرسانی به جزایر ایرانی خلیج فارس/ جزئیات اتصال کیش به شبکه گاز

آغاز گازرسانی به جزایر ایرانی خلیج فارس/ جزئیات اتصال کیش به شبکه گاز

یک مقام مسئول در شرکت ملی گاز با تشریح برنامه جدید گازرسانی به جزایر ایرانی خلیج فارس از آغاز عملیات اتصال جزیره کیش و قشم به شبکه ملی گاز خبر داد و اعلام کرد: شبکه های گاز به بنادر حاشیه خلیج فارس متصل خواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح گازرسانی به جزایر و بنادر ایرانی در آب های خلیج فارس به منظور مدیریت مصرف سوخت مایع و به ویژه گاز مایع و نفت سفید در دستور کار شرکت گاز قرار گرفته است.

بر این اساس پیش بینی می شود با توسعه شبکه های گاز و کاهش مصرف انواع سوخت مایع زمینه صادرات بیشتر فرآورده های نفتی به بازار جهانی فراهم شود.

حیدر پروین در تشریح برنامه های در دست اجرای گازرسانی به بنادر و جزایر ایرانی در آب‌های خلیج فارس، گفت:  اتسال دو جزیره گردشگر پذیر کیش و قشم در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت گاز استان هرمزگان از مذاکرات اولیه به منظور بررسی توزیع گاز طبیعی و ایجاد شبکه گازرسانی در جزیره کیش خبر داد و تصریح کرد: با هماهنگی های انجام گرفته با سازمان منطقه آزاد کیش مراحل طراحی گازرسانی در جزیره کیش به منظور اجرای شبکه داخلی گاز در این جزیره انجام خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر بودجه اجرایی این طرح توسعه در حال تامین است، اظهار داشت: در صورت همکاری سازمان منطقه آزاد کیش با این طرح، پروژه گازرسانی به جزیره کیش از اوایل سال 1394 عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز مراحل مقدماتی اتصال قشم به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس به شبکه گاز کشور، بیان کرد: بر اساس برآوردهای انجام گرفته میزان مصرف گاز در بخش‌های صنایع، تجاری و مسکونی در جزیره کیش را حدود یک میلیون متر مکعب در روز است.

پروین با تاکید بر اینکه در حال حاضر گاز مورد نیاز نیروگاه برق کیش از منابع گازی جزیره سیری تامین می‌شود، تبیین کرد: از این رو گاز استحصال شده از جزیره کیش هم می تواند پس از نم زدایی و عملیات اسید زدایی در شبکه گازرسانی مورد استفاده قرار گیرد.

این مقام مسئول همچنین از آغاز عملیات گازرسانی به برخی از بنادر حاشیه خلیج فاسر در سطح استان هرمزگان خبر داد و افزود: با اجرایی شدن خط انتقال صادراتی گاز به کشور عمان پروژه گازرسانی به برخی از شهرها و بنادر استان هرمزگان شتاب می گیرد.

مدیر عامل شرکت گاز استان هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: به زودی بندر خید، بندرعبا، بندر جاسک و برخی از شهرهای استان هرمزگان به شبکه ملی گاز متصل خواهند شد که این مضوع کاهش مصرف فرآورده های نفتی را به همراه دارد.

کد N595689

وبگردی