آفتاب

نخستین آزمون انتخاباتی دولت ایتالیا با برگزاری انتخابات منطقه‌ای

نخستین آزمون انتخاباتی دولت ایتالیا با برگزاری انتخابات منطقه‌ای

انتخابات منطقه‌ای امروز (یکشنبه) در ایتالیا آغاز شده که به نوعی آزمونی برای سنجش محبوبیت دولت ائتلافی 9 ماهه ماتئو رنتزی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از رویترز، در ماه ژوئن محبوبیت ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا پس از پیروزی وی در انتخابات پارلمان اروپا افزایش پیدا کرد اما از آن زمان تاکنون محبوبیت حزب حاکم ایتالیا متعلق به رنتزی روندی نزولی را در نظر سنجی‌ها نشان داده است.

این در حالی است که اقتصاد ایتالیا دچار رکود شده و بیکاری فزآینده و ریاضت اقتصادی باعث نارضایتی مردم این کشور شده است. طی هفته‌های اخیر اتحادیه کارگری ایتالیا در شهرهای این کشور تظاهرات کرده و درگیری‌هایی میان نیروهای پلیس و مردم محله‌های فقیرنشین میلان و رم به وجود آمده است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد کاندیداهای حزب دموکراتیک ایتالیا که همچنان بزرگترین حزب این کشور است، بر کاندیداهای راست میانه که دچار چند دستگی هستند، پیروز خواهند شد.

بیش از 5.3 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات تعیین فرمانداران منطقه شمالی امیلیا - رومانیا و منطقه جنوبی کالابریا هستند.

فاکتورهای محلی نقش موثری در این انتخابات ایفا می‌کنند. این انتخابات پس از آن برگزار می‌شود که فرمانداران در حال کناره‌گیری به سبب رسوایی فساد مجبور به استعفا شدند.

با این حال این انتخابات نخستین آزمون انتخاباتی رنتزی 39 ساله از زمان پیروز شدن وی با نتیجه 41 درصدی در انتخابات اروپا است.

طی هفته اخیر رنتزی تبلیغات فراوانی در هر دو منطقه داشته و بین نیروهای پلیس و تظاهرکنندگانی که منتظر ورود وی به پارما، یکی از شهرهای اصلی امیلیا - رومانیا بودند، درگیری رخ داد.

در عین حال حزب راستگرای اتحاد شمالی که در حال بهره‌برداری از مساله مهاجرستیزی در ایتالیا است، بر منطقه امیلیا تمرکز کرده است.

ماتئو سالوینی رهبر این حزب در شبکه فیسبوک از دوستان خود در این منطقه خواست تا به کاندیدای حزب وی رای دهند.

همچنین جنبش مخالف موسوم به پنج ستاره نیز می‌خواهد جایگاه خود به عنوان دومین حزب ایتالیا را تثبیت کند.

بپه گریلو رهبر جنبش پنج ستاره روز جمعه سفری غیرمنتظره به منطقه امیلیا - رومانیا داشت. میزان حضور رای‌دهندگان در این انتخابات نشان خواهد داد که آیا مردم ایتالیا همچنان ناراضی هستند یا خیر.

انتهای پیام

کد N594860

وبگردی