آفتاب
مسجدجامعی عنوان کرد؛

شرط شکل گیری فضاهای ماندگار در شهر

شرط شکل گیری فضاهای ماندگار در شهر

عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: شهر، مکان خاطرات است. این خاطرات می‌تواند شخصی یا خاطراتی از زندگی در محلات مختلف شهر باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد مسجدجامعی در نشست "مدیریت شهری و خاطره‌های جمعی" که در سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران وبه همت مرکز مطالعات شهرداری پایتخت برگزار شد، گفت: شهر، مکان خاطرات است. این خاطرات می‌تواند شخصی یا خاطراتی از زندگی درمحلات مختلف شهر باشد.

 وی با بیان اینکه ما از کودکی تجربه زیستن در محلات گوناگون را پیدا می‌کنیم که خاطرات جمعی را شکل می‌دهند، افزود: اگر بخواهیم از دوره‌ ما چیزی در خاطرات جمعی شهر باقی بماند باید بدانیم و بیاندیشیم چه شیوه و رفتارهایی قرار است داشته باشیم.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه "اندیشه" عنصر مغفول حوزه‌ شهرسازی امروز است، خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در یادگار ماندن یا نماندن اماکن مؤثر بوده مدیریت نهادی دولتی در مقابل مدیریت مردمی است.

عضو شورای شهر تهران افزود: بافت جمعیتی و در دسترس بودن نیز از نکات دیگر در این خصوص است. همچنین برای ماندگاری یک فضا گره خوردن آن با فضای عمومی و در هم تنیدگی با زندگی روزمره مردم حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم رمز و راز ماندگاری خاطره‌های جمعی در فضاهای شهری را بفهمیم، به طور خلاصه باید گفت که این فضاها با مشارکت گسترده‌ مردم اداره می‌شوند و خود آنها فضا را تعریف می‌کنند.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه باید فضاها طوری ساخته شوند تا همگان بتوانند در آن مشارکت کنند،گفت: در زمان خود ما نیز خاطرات در حال شکل‌گیری هستند؛اگر بتوانیم خاطرات را در فضاهای عمومی مدیریت کنیم ماندگار می‌شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان تاکید کرد: در حال حاضر باید شرایط حضور، مشارکت و مدیریت مردم را فراهم آورد زیرا در این صورت است که فضاهایی ماندگار در شهر شکل می‌گیرد.

 

کد N593682

وبگردی