آفتاب
گزارش خبرنگار اعزامی مهر به وین/ 37

اشتاین مایر ظهر امروز با ظریف دیدار می‌کند/ وزرای خارجه 1+5 در وین جمع می‌شوند

اشتاین مایر ظهر امروز با ظریف دیدار می‌کند/ وزرای خارجه 1+5 در وین جمع می‌شوند

وزیر امور خارجه آلمان ظهر امروز پس از ورود به وین با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو می‌کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به وین، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان بعد از ظهر امروز وارد وین می شود.

اشتاین مایر قرار است پس از ورود به وین ساعت 15:30 به وقت وین (18 به وقت تهران) با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در هتل پالاس کوبرگ دیدار و گفتگو کند.

در پنجمین روز از مذاکرات هسته‌ای، با ورود اشتاین مایر، چهارمین وزیر امور خارجه از اعضای 1+5 نیز وارد وین می‌شود و در حالی که تنها سه روز تا پایان ضرب العجل توافق جامع باقی مانده است قرار است امروز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز به مذاکرات افزوده شود.

گفته می شود حضور وزرای امور خارجه در وین در روزهای پایانی نشانه تلاش طرف مقابل برای دست یابی به یک توافق تا پیش از ضرب الاجل است، هر چند که به نظر نمی‌رسد در روزهای باقی مانده چنین توافقی مقدور باشد.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد مذاکرات در مرز شکست و یا موفقیت کامل قرار دارد. هر چند که بعضی احتمالا شکست مذاکرات را پیش بینی می‌کنند اما به طور کلی سه احتمالی می تواند در سه روز آینده تبدیل به یقین شود . یک احتمال اعلام شکست کامل مذاکرات خواهد بود.

اما دو احتمال دیگر نیز وجود دارد؛ ممکن است طرفین در سه روز آینده با حضور همه وزرا و میانجیگری‌ها به یک توافق کلی در موارد اختلافی دست یابند. در این صورت این احتمال وجود دارد که مذاکرات چند روز دیگر برای حصول توافق و نگارش متن ادامه پیدا کند. حالت سومی که وجود دارد این است که طرفین در صورتی که به توافقی دست پیدا نکنند خواهان اعلام شکست مذاکرات نباشند و در این صورت یک توقف زمانی ایجاد شود و مذاکرات پس از مدتی برای رسیدن به نتیجه از سر گرفته شود.

هرچند که برخی از منابع بر این باورند که این حالت چندان قابل دسترس نخواهد بود چرا که طرفین تمایلی به تمدید ندارند و بر این باروند که در صورت عدم توافق و حصول راه حل برای موارد اختلافی بعید به نظر می‌رسد که در آینده نیز چنین امکانی فراهم شود.

کد N592298

وبگردی