آفتاب
/تحلیل- النشره/

عملیات شهادت طلبانه اخیر در قدس و پیامدهای آن بر سیاست‌های اسرائیل

عملیات شهادت طلبانه اخیر در قدس و پیامدهای آن بر سیاست‌های اسرائیل

عملیات شهادت طلبانه اخیر دو جوان فلسطینی در شهر قدس پیام‌هایی را برای هر دو طرف فلسطین و صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی داشت. اولین پیام برای اشغالگران این بود که سرکوب فلسطینی‌ها نمی‌تواند مانع عزم آنان برای انجام عملیاتی از این دست در واکنش به سیاست‌های اشغالگری شود و دوم اینکه این شهر با وجود اینکه از نظارت تشکیلات خودگردان خارج شده اما یاد گرفته چگونه خود را از ظلم برهاند و آن را به کشورهای عربی که جهت را گم کرده‌اند، برگرداند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی حیدر، وزیر آشتی ملی سوریه در مقاله‌ای که در سایت اینترنتی النشره درباره عملیات شهادت طلبانه اخیر دو جوان فلسطینی در قدس منتشر کرده، نوشت: نتایج این عملیات تنها به ابعاد امنیتی، سیاسی و یا تعداد کشته و زخمی‌های اسرائیلی محدود نمی‌شود بلکه پیامدهایی فراتر از این دارد. موفقیت این عملیات و پیامدهای آن ضربه مهلکی به سیاست خارجی و جامعه اسرائیل وارد کرد. موقعیت مکانی، شیوه و زمان اجرای این عملیات تاثیر گسترده‌ای بر سیاست‌ها و معادلاتی گذاشت که از سوی تصمیم گیرندگان سیاسی و امنیتی در تل‌آویو دنبال می‌شود.

عملیات شهادت طلبانه بیت‌المقدس در واقع ادامه شیوه فلسطینی‌ها برای بیان اعتراض خود به سیاست‌های اشغالگران بود، با این حال نمی‌توان از مزیت‌های سیاسی این عملیات که به آن ابعاد امنیتی خاصی می‌بخشد، صرف نظر کرد. این عملیات به صورت کلی به دستگاه امنیتی اسرائیل و به شکل خاص به سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل ضربه مهلکی وارد کرد و تمامی اقدامات پیشگیرانه‌ای را که تصور می‌شد، شاباک در آن پیشگام باشد از جمله اعدام و سوزاندن جسد محمد خضیر، جوان فلسطینی توسط شهرک نشین‌ها در ژوئیه گذشته که در واقع نقطه عطف اقدامات حال حاضر مردم و عملیات فردی اخیر است، به تزلزل درآورد.

بنیامین نتانیاهو از این عملیات در سطح بین‌المللی بهره می‌برد در حالی که راست گراها در جهت خلاف و برای پیشبرد سیاست‌های داخلی خود از آن استفاده می‌کنند.

این عملیات حاکی از اراده جوانان فلسطینی برای دفاع از خاک و مقدسات خود با وجود کمبود امکانات و محاصره وسیع منطقه است. همچنین نشانه خوبی از پیشرفت این دست عملیات فردی از نظر طراحی و دقت در اجراست که در انتخاب مکان عملیات، شیوه اجرای آن و هدف این عملیات آشکار می‌شود و همزمان توان مقاومت مردمی در غالفگیری دشمن را ثابت می‌کند به ویژه که این دست عملیات معمولا فرمانده و رهبری ندارند و تنها به یک یا چند اجراکننده خلاصه می‌شوند.

این موضوع کار رژیم صهیونیستی و به ویژه شاباک را برای خنثی سازی این عملیات دشوار می‌کند. نکته قابل توجه این است که شکل عملیات پاسخ محکمی را به ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه «این جنگ تروریست‌ها را ناکام می‌گذارد» می‌دهد و همزمان این نکته را تایید می‌کند که سیاست پرداخت هزینه که دولت نتانیاهو در پیش گرفته در ممانعت از گرایش جوانان فلسطینی به مقاومت موفق نبوده است. بنابراین با وجود همه اقدامات بازدارنده این دولت از جمله تخریب خانه‌ها و بازداشت اشخاص این عملیات با موفقیت انجام شد.

از مهمترین و برجسته‌ترین نکات پنهان این عملیات می‌توان به شجاعت دو شهیدی اشاره کرد که با وجود آگاهی از پیامدهای منفی این اقدام برای خانواده‌هایشان، دست به این اقدام زدند.

دستگاه‌های ویژه دشمن پیش از این بر این باور بودند که این تهدیدات می‌توانند بازدارنده باشند اما از این پس کارکرد سیاست‌های دستگاه امنیتی اسرائیل بررسی خواهد شد. این در حالی است که اختیارات فرمانده ارتش این رژیم محدود شده و او باید به جای تکیه بر این راه حل شکست خورده راه‌های جدید و بیشتری در پیش گیرد.

اینجاست که می‌توان گفت عملیات شهادت طلبانه قدس توهماتی که گروه‌های مختلف مردمی در اسرائیل با آن اغوا شده بودند و تصور می‌کردند امکان ادامه سیاست‌های شهرک سازی، تجاوز به مقدسات به خصوص مسجد الاقصی و حفظ امنیت شهرک نشین‌ها با تکیه بر قدرت رو به رشد اسرائیل وجود دارد، را نقض می‌کند.

همچنین این عملیات موفقیت تفکر شمشیر از غلاف بیرون کشیده علیه فلسطینی‌ها را خنثی کرد. هدف اسرائیل از این سیاست ایجاد این نگرانی در دل فلسطینی‌ها بود که هر اقدام اعتراضی می‌تواند عکس العمل شدید و دردناک این رژیم را به دنبال داشته باشد.

این تفکر اشتباه رایج در سرزمین‌های اشغالی که موقعیت کنونی کشورهای عربی در منطقه یک فرصت تاریخی برای یورش ناگهانی به تشکیلات خودگردان فلسطین و نابودی فلسطین و مقدسات آن است، بر شدت عملیات شهادت طلبانه افزود و در این مسیر اهداف معین شده در نشست سه گانه آمریکا، اردن و رژیم صهیونیستی شکست خورد. با وخامت اوضاع در سرزمین‌های اشغالی ملک عبدالهس دوم پادشاه اردن، جان کری وزیر خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو برای کنترل تحرکات جدید فلسطینی‌ها علیه اشغالگری نشستی را در امان پایتخت اردن تشکیل دادند.

این پیام چند جانبه به مردم و فرماندهان اسرائیلی هم رسید و آنها دریافتند سیاست مقاومتی که مردم فلسطین در پیش گرفته‌اند در واقع بازتاب اعتراض آنان به سیاست کنترلی است که در نشست امان دنبال شد.

همچنین این عملیات لزوم تنظیم دوباره جهت‌ها و توجه به این نکته را که مقابله با اشغالگران فلسطین از اولویت‌های سیاسی منطقه است، به کشورهای عربی منطقه یادآور شد.

در سطح سیاست داخلی اسرائیل هم این عملیات شهادت طلبانه معادلات سیاسی ساختار تشکیلاتی رژیم صهیونیستی را بر هم زد و در حالی که کشمکش‌های داخلی این رژیم حول دو محور بودجه و قانون ناسیونالیسم یهودی می‌چرخید و کم کم به تهدیدی جدی برای آرامش و بقای اسرائیل تبدیل می‌شد، این عملیات مساله تامین امنیت ملی اسرائیل را دوباره به ویترین مشکلات داخلی این رژیم آورد و تا الان موجب نگرانی اسرائیلی‌هایی شده که در میان مردم فلسطین "یاغی" و در سطح سیاست جهانی "سلطه جو" شناخته می شوند.

با توجه به این موضوع استحکامات پلیس اسرائیل در شهرهای اشغالی تقویت و درجه آمادگی پلیس تا سطح سه بالا برده شد. از طرف دیگر بررسی امکان ورود تسهیلات جدید حمل سلاح این نیروها با هدف حمایت از آنان در مقابل حملات مختلف آغاز شد و به این ترتیب گزینه امنیتی دوباره در صدر سیاست‌ها و اخبار رسانه‌های اسرائیل قرار گرفت با این تفاوت که این بار این مساله از درگاهی آزاردهنده‌تر از قبل برای نتانیاهو و کابینه‌اش جلوه کرد. این بار بحران کابینه دولت اسرائیل وخیم‌تر خواهد شد و راست گراهای افراطی از این عملیات برای حمله به نتانیاهو و نقد عملکرد وی استفاده کرده و او را به مسامحه و غفلت از سیاست سرکوب در قبال فلسطینی‌ها متهم خواهند کرد. این سناریویی از پیش نوشته است که بارها در تاریخ اسرائیل تکرار شده است.

از طرف دیگر نتانیاهو هم از این فرصت غافل نمی‌شود و در سطح سیاسی و به طور خاص در مساله سازش با فلسطینی‌ها از آن برای مقابله با فشارهایی استفاده خواهد کرد که از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی برای ترغیب وی به مذاکره با طرف فلسطینی و دستیابی به توافقی جامع صورت می‌گیرد. به این ترتیب بنیامین نتانیاهو از این عملیات و مشابه آن برای تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر امنیتی شدید در صورت تشکیل دولت مستقل فلسطین بهره خواهد برد. این همان شعاری بود که نتانیاهو برای توجیه ابقای ارتش اسرائیل در منطقه غور اردن و دیگر اقدامات امنیتی از آن بهره برد.

تنها یک مساله دیگر باقی می‌ماند که باید محقق شود و آن این است که دشمن صهیونیستی با توجه به رویکرد جهان نسبت به تروریسم با "تروریستی خواندن" این عملیات شهادت طلبانه از شیوه اجرای آن سوء استفاده کرده و مقاومت فلسطین را "تروریستی" خواهد خواند.

انتهای پیام

کد N592169

وبگردی