آفتاب
یک کارشناس آمریکایی:

فرصت رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای باقی است

فرصت رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای باقی است

مدیر بخش سیاست عدم اشاعه انجمن کنترل تسلیحات آمریکا معتقد است که فرصت دستیابی به توافق بزرگ در مذاکرات هسته ای ایران هنوز باقی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه،"کلسی دونپورت" مدیر بخش سیاست عدم اشاعه انجمن کنترل تسلیحات آمریکا خاطر نشان کرد:شکست مذاکرات جزو گزینه‌های طرفین نیست.

این مقام آمریکایی که مذاکرات را از نزدیک دنبال کرده همچنین معتقد است:مذاکره‌کننده‌ها هنوز زمان کافی برای حل موضوعات باقی‌مانده و رسیدن به یک توافق جامع دارند. هنوز هم می‌توان تا 24 نوامبر (سوم آذر) به توافقی خوب رسید. البته لازمه این امر، انعطاف‌پذیری هر دو طرف است.

وی افزود: اگر مذاکره‌کننده‌ها بتوانند بر سر برخی از موضوعات مهم باقی‌مانده، از جمله ظرفیت غنی‌سازی و ترتیب کاهش تحریم‌ها، به پیشرفت برسند، می‌توان تمدید مذاکرات را توجیه کرد.

دونپورت تاکید کرد :ترک میز و پایان گفتگوها، جزو گزینه‌ها نیست. تنها راه برای پایان دادن به این بن‌بست و رفع دغدغه‌های ایران و 1+5، رسیدن به یک توافق خوب است.

وی در توضیح گفته خود اظهار داشت:یک توافق خوب، توافقی است که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز محدودی را برای ایران حفظ کرده و در عین حال تمهیدات نظارتی و راستی‌آزمایی را برای رفع نگرانی‌های جامع جهانی نسبت به اینکه برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز بماند، اجرایی کند. این توافق همچنین متضمن لغو مرحله به مرحله تحریم‌های ایران و ارتقای وضعیت اقتصادی این کشور خواهد بود و  در عین حال فرصتی را برای گفتگوی میان ایران و ایالات متحده بر اساس منافع مشترک مهیا می‌کند.

کد N591415

وبگردی