آفتاب

اقدام تحریک‌آمیز جدید چین در دریای چین جنوبی

اقدام تحریک‌آمیز جدید چین در دریای چین جنوبی

تازه‌ترین تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که چین در حال ساخت یک جزیره بر یکی از تپه‌های دریایی دریای مورد مناقشه چین جنوبی است و بزرگی آن به میزانی است که می‌تواند اولین باند فرودگاه چین در دریا باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این ساخت‌وساز باعث بروز نگرانی‌هایی درباره تبدیل شدن این مجمع الجزایر غنی به پایگاه نظامی برای چینی‌ها شده است. همچنین این اتفاق در حالی صورت گرفته که آب‌های این دریا هنوز محل نزاع کشورهایی از جمله تایوان، مالزی، فیلیپین، ویتنام و برونئی است.

براساس تصاویر به دست آمده، این ساخت‌وسازها در روی تپه «گذرگاه آتش» در زمینی به اندازه دست‌کم 3000 متر طول و 200 الی 300 متر عرض در حال انجام است؛ مساحتی که برای ساخت یک باند فرودگاه کافی است.

همچنین این ساخت‌وسازها در حالی انجام می‌شوند که آمریکا پیش از این از کشورهای درگیر خواسته بود تا فعالیت‌های متجاوزانه و تحریک‌آمیز خود را در دریای چین جنوبی به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل امنیتی آسیا متوقف کنند.

با این حال ساخت‌وساز این جزیره در دریای چین جنوبی چهارمین اقدام چین طی 12 و 18 ماه گذشته و بزرگترین آنهاست.

به گفته یکی از مجلات نظامی، مجمع الجزایر دریای چین جنوبی پیش از این زیر آب بوده و تنها یک سکوی متعلق به نیروهای دریایی چین در این آب‌ها قابل سکونت بوده است. این سازه نیز محل استقرار یک پادگان نیروهای چینی، یک اسکله، سلاح‌های دفاعی هوایی، نیروهای دفاعی ضدغواصی، تجهیزات ارتباطی و یک گلخانه است.

چین همچنین با رد کردن اظهارات مقامات آمریکایی جهت توقف فعالیت‌ها در آب‌های محل مناقشه برای آرام کردن تنش‌ها مدعی شده که هر کاری بخواهد می‌تواند در دریای چین جنوبی انجام دهد.

رسانه‌های هنگ‌کنگی نیز گزارش‌هایی مبنی بر برنامه دولت چین برای ساخت یک پایگاه هوایی در تپه گذرگاه آتش منتشر کرده‌اند. با این حال در ماه اوت وزیر امور مرزها و اقیانوس‌های خارجی چین نسبت به وجود چنین برنامه‌هایی ابراز بی‌اطلاعی کرده بود.

انتهای پیام

کد N591375

وبگردی