آفتاب
دهقان در گفتگو با مهر:

تیم مذاکره‌کننده توافقی را امضا کند که رای مجلس را داشته باشد

تیم مذاکره‌کننده توافقی را امضا کند که رای مجلس را داشته باشد

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از تیم مذاکره‌کننده خواست قبل از امضای توافق‌نامه، آن را به اطلاع نمایندگان برساند تا بر اساس اصل 77 قانون اساسی، این توافق‌نامه زمینه کسب رای موافق نمایندگان را داشته باشد.

محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی مهر با تاکید بر لزوم حمایت از مذاکرات هسته‌ای، گفت: مذاکرات بحث جناحی و گروهی نیست، بلکه مربوط به کل نظام و کشور است. به همین دلیل از ابتدا همه پشتیبان اصل مذاکرات بودند.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری و نمایندگان از مذاکره‌کنندگان، گفت: هیچ شخص و گروهی نباید مساله هسته‌ای را به جناح خاصی منتسب کرده و آن را تبدیل به مناقشه جناحی کند.

وی اظهار داشت: این مذاکرات با حفظ عزت کشور و منافع ایران، باید به نتیجه برسد به همین دلیل از هیچ کمکی به مذاکرات مضایقه نمی‌کنیم.

دهقان با بیان اینکه نقش دولت با مجلس در مذاکرات متفاوت است، گفت: برخی فکر می‌کنند که نمایندگان مجلس هم باید مانند مذاکره‌کنندگان در مورد مذاکرات حرف بزنند در حالی که نمایندگان وظیفه‌شان این است که مطالبات مردم را مطرح کنند و این امر عین حمایت از تیم مذاکره‌کننده است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ملت ایران زیر بار هیچ تفاهمی که در آن تحریم‌ها به طور کامل لغو نشود، نخواهند رفت. هدف از مذاکرات، حفظ عزت و لغو کامل تحریم‌هاست؛ نمایندگان نیز بر همین نکته تاکید دارند.

دهقان با بیان اینکه تعلیق تحریم‌ها با منافع ملت سازگار نیست، گفت: تعلیق تحریم‌ها بدین معناست که اختیار وضع مجدد تحریم‌ها در دست طرف آمریکایی است بدین معنا که ما تعهدات کاملی را در تعلیق غنی‌سازی به طرف غربی می‌دهیم اما در مقابل امتیاز موقتی را که تعلیق تحریم‌هاست، می‌گیریم که ادامه لغو تحریم‌ها و یا وضع مجدد آن بر عهده طرف آمریکایی است.

نماینده مردم طرقبه و چناران اظهار داشت: از دولت انتظار داریم اصل 77 قانون اساسی را مورد توجه قرار دهد؛ بر اساس این اصل باید هر قرارداد بین‌المللی به تصویب مجلس برسد، تصمیم شورای نگهبان نیز این است که هر قراردادی با هر عنوانی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، چون توافقات الزام‌آور است.

وی تاکید کرد: تیم مذاکره‌کننده باید پای توافقی را امضا کند که مطمئن باشد مجلس آن را تائید می‌کند.

دهقان ادامه داد: مجلس از ابتدا حامی مذاکرات بوده است و با حفظ عزت ملت ایران و شرط لغو همه تحریم‌ها ابایی از تائید امضای تیم مذاکره‌کننده در توافق نهایی ندارد.

وی یادآور شد: باید توافق هسته‌ای با هماهنگی مجلس امضا شود تا زمینه رای آوردن در مجلس را هم داشته باشد.

 

کد N591209

وبگردی