آفتاب

دستور مخفیانه اوباما برای گسترش عملیات ارتش آمریکا در افغانستان

دستور مخفیانه اوباما برای گسترش عملیات ارتش آمریکا در افغانستان

رئیس جمهوری آمریکا اخیرا با امضای دستوری محرمانه حکم گسترش نقش جنگی مستقیم نیروهای این کشور در افغانستان را در سراسر سال 2015 صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا این حکم را چند هفته قبل امضا کرد و طی آن نیروهای آمریکایی اجازه تداوم فعالیت ضربتی را برای مقابله با طالبان و سایر شبه نظامیانی که تهدید مستقیم علیه دولت افغانستان یا پرسنل آمریکایی در افغانستان محسوب می‌شوند، دارند. همچنین بر اساس این حکم جنگنده‌ها، بمب افکن‌ها و پهپادهای ارتش آمریکا قادر خواهند بود تا به نیروی زمینی آمریکا برای مقابله با طالبان کمک کنند.

براساس این حکم امضا شده، سربازان نیروی زمینی ارتش آمریکا احتمالا در ماموریت‌ها به نیروی زمینی ارتش افغانستان می‌پیوندند و حملات هوایی برای پشتیبانی سربازان نیروی زمینی صورت می‌گیرد.

در صورتی که صحت این ادعا اثبات شود، نشانگر گسترش فعالیت نظامی آمریکا در افغانستان در سال 2015 خواهد بود چرا که نیروهای آمریکایی و ناتو در پایان سال جاری میلادی افغانستان را ترک می‌کنند.

پیشتر اوباما اعلام کرده بود که سربازان آمریکایی بیش از این دیگر در عملیات ضربتی در سال جدید میلادی شرکت نخواهند کرد و گفته بود که سربازان آمریکایی تنها نقش تعلیم دهنده نیروهای افغان را دارند.

ارتش آمریکا به بیان این مساله پرداخته که گسترش عملیات ضربتی به این کشور اجازه می‌دهد تا بر طالبان و سایر گروه‌های شبه نظامی فشار وارد آورد و مانع از انجام حملات بیشتر آن‌ها علیه مواضع دولت کابل و آمریکا شود.

در عوض مشاوران غیرنظامی اوباما گفتند که نقش ضربتی سربازان آمریکایی باید به انجام ماموریت‌های مقابله با تروریسم علیه القاعده محدود شود.

روزنامه نیویورک تایمز همچنین نوشت، یکی از مقام‌های دولت واشنگتن این حکم دولتی را یک پیروزی برای ارتش آمریکا توصیف کرد در حالی که یکی دیگر گفت: واشنگتن نباید به انجام ماموریت‌های خصمانه علیه طالبان در سال آتی میلادی دست بزند.

این تغییر موضع واشنگتن در حالی صورت گرفته که بسیاری بر این عقیده‌اند خروج نیروهای آمریکایی از عراق بسیار زود بود و همین امر باعث گسترش فعالیت گروه داعش در این کشور شده است.

در همین حال، اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری جدید افغانستان موضعی نرم که در قبال حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان دارد و مکررا از آمریکا خواسته تا نیروهایش را در سال 2015 در این کشور باقی بگذارد.

وی همچنین محدودیت حملات هوایی آمریکا و حملات مشترک با نیروهای افغان را که توسط حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان وضع شده بود، لغو کرد.

با این حال تعداد سربازان آمریکایی که در سراسر 2015 در افغانستان باقی می‌مانند، تغییر نکرده و همان 9800 سرباز هستند و تا پایان سال آتی میلادی نیز این تعداد به نصف کاهش خواهد یافت.

در پایان 2016 مابقی سربازان آمریکایی نیز قرار است افغانستان را ترک کنند و به حضور نظامی در افغانستان خاتمه دهند.

انتهای پیام

کد N591165

وبگردی