آفتاب
گزارش خبرنگار اعزامی مهر از وین / 31

طرح جدیدی از سوی کری مطرح نشده است/ بحث تمدید به هیچ وجه در گفتگوها نبوده است

طرح جدیدی از سوی کری مطرح نشده است/ بحث تمدید به هیچ وجه در گفتگوها نبوده است

در جریان مذاکرات با کری و دو وزیر خارجه دیگر به هیچ وجه بحث تمدید مذاکرات مطرح نشده است و جدیت برای ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق ادامه دارد و حتی طرفین به شانس توافق تا 24 نوامبر نیز همچنان امیدوار هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به وین، در چهارمین روز از مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 مذاکرات فشرده و اخبار لحظه به لحظه‌ای که با حضور وزرا در متن مذاکرات ارسال می شود، شکل دیگری به مذاکرات داده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که شب گذشته وارد وین شد، در بدو ورود با وزیر امور خارجه کشورمان و البته با حضور کاترین اشتون بر سر میز مذاکره نشست. مذاکرات ایران و آمریکا امروز نیز ادامه پیدا کرد و حضور دو وزیر امور خارجه دیگر لوران فابیوس و فیلیپ هاموند باعث شد که فضای مذاکرات شکل جدیدتری پیدا کند.

از بدو حضور جان کری در وین و در پی مذاکراتی که با وزیر امور خارجه کشورمان داشت، شایعات بسیاری در این باره که کری با پیشنهاد جدیدی برای ایران وارد وین می شود مطرح بود.

تحلیل‌ها از شب گذشته در این راستا بود که وزیر امور خارجه کشورمان به زودی برای مشورت‌های داخلی وین را ترک خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که در پی یک توقف کوتاه در مذاکرات دو طرف مجددا پای میز مذاکره بنشینند و برای توافق جامع تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

از سوی دیگر شایعات درباره تمدید مذاکرات در حالی که تنها 4 روز تا پایان ضرب الاجل باقی مانده هر روز بیشتر می شود.

اما با وجود همه اخبار ضد و نقیض ظهر امروز خبری که به نقل از یک منبع آگاه در رسانه‌ها منتشر شد، احتمال وجود یک پیشنهاد جدید از سوی آمریکا را محتمل کرد. بازگشت وزیر امور خارجه کشورمان به تهران برای انجام مشورت‌های داخلی برای امشب گمانه های بسیاری را به همراه داشت.

برخی بازگشت ظریف را نشانه‌ای خوب برای توافق دانستند و اینکه پیشنهاد آمریکایی‌ها قابل قبول بوده و ایران برای تصمیم نهایی اقدام می‌کند و از سوی دیگر گروهی خروج ظریف را نشانه عدم موفقیت مذاکرات ایران و آمریکا دانستند.

هنوز شایعات شکل جدی پیدا نکرده بود که خبر تکذیب شد و سفر وزیر امور خارجه به تهران منتفی. یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده درباره این سفر گفت: ما از مسقط تاكنون طرح‌هاي مختلف را به گروه 1+5 ارائه داده‌ایم.

این منبع خبری افزود: هنوز اين ايده‌ها به مرحله اي نرسيده كه دکتر ظريف نتایج آن را به تهران ببرد، لذا او به تهران نمي‌رود و مذاكرات با حضور ظریف ادامه مي‌يابد.

سفر نکردن ظریف به تهران اما این بار شایعات را قوی‌تر کرد؛ شایعاتی که بیشتر از سوی طرف‌های غربی مطرح می شود و حاکی از ناامیدی و تمدید مذاکرات است.

اما بر خلاف فضای موجود و حاکم، خبرنگار مهر با گفتگو با برخی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کسب اطلاع کرد که مذاکرات محتوایی جدی در هتل کوبرگ وین ادامه دارد.

بر اساس این اطلاع جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هیچ طرح جدیدی را با عنوان طرح پیشنهادی به ایران مطرح نکرده است، چراکه اساسا چنین طرحی منجر به نتیجه نخواهد شد. در حال حاضر مباحث اختلافی اصلی بین ایران و کشورهای 1+5 بر سر موضوعاتی همچون تحریم، غنی سازی، تعداد سانتری فیوژها و ... است که با ارائه یک طرح این موضوعات قابل حل و فصل نیست. آنچه در مسیر مذاکرات در این برهه زمانی مفید خواهد بود گفتگوهایی است که منجر به راه حل های جدید و نزدیک تر برای طرفین می شود و در این مسیر به نظر می رسد ظریف و کری در مذاکرات اخیر هر دو گفته های جدیدی را مطرح کرده اند که قابل بررسی است .

اما نکته اصلی اینکه در طول دو روز گذشته و در جریان مذاکرات با کری و دو وزیر خارجه دیگر به هیچ وجه بحث تمدید مذاکرات مطرح نشده است و جدیت برای ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق ادامه دارد و حتی طرفین به شانس توافق تا 24 نوامبر نیز همچنان امیدوار هستند .

نکته ای که در میان باید مدنظر گرفته شود این است که بیان ناامیدی از مذاکرات و توافق از سوی 6 کشور قدرمند و در حالی وزرای امور خارجه این کشورها در مذاکرات حضور یافته اند وبرخی دیگر نیز تا چند روز آینده حاضر خواهند شد ، نیازی به فضاسازی رسانه ای و نمایش حضور ندارد. در صورتی که طرفین تمایلی به ادامه مذاکرات نداشته باشند توافق بر سر عدم مذاکره کار ساده ای است که جدیت فعلی وزرای خارجه برای حضور در وین و شرکت در مذاکرات حاکی از این امر نیست.

در حقیقت به نظر می رسد ایده‌هایی مبنی بر تمدید مذاکرات و ارائه پیشنهاد به دنبال شکست قطعی مذاکراتی هستند که طرفین آن با جدیت برای رسیدن به نتیجه تلاش می کنند.

در حال حاضر بر اساس آنچه نزدیکان به تیم مذاکره کننده مطرح می کنند همه متعهد به ادامه مذاکرات هستند و هیچ کس از ناامیدی حرفی نمی زند. تلاش هر دو طرف بر این است که در روزهای باقی مانده در مورد چارچوب کلی به توافق برسند و قطعا در صورت توافق در خصوص چارچوب تعیین زمانی برای نگارش متن دور از دسترس نخواهد بود.

بر اساس این گزارش در حال حاضر دو طرف به دنبال یک تصمیم سیاسی هستند و هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه یکی از طرفین جدیت خود را در مذاکرات از دست داده باشد وجود ندارد.

مذاکرات هسته ای در وین همچنان ادامه دارد. هر چند که این احتمال وجود دارد جان کری و  دو وزیر خارجه اروپایی امشب وین را ترک کنند اما وزرای خارجه آلمان و روسیه در راه هستند.

وزیر خارجه روسیه از احتمال نشستی در سطح وزرا در صورت روند مثبت مذاکرات سخن گفته است و به نظر می رسد در روزهای باقی مانده تا 24 نوامبر مهم ترین مسئله ای که مورد توافق همه طرف هاست جدیت در مذاکره برای دست یابی به توافق است.

کد N590971

وبگردی