آفتاب

تشدید تنش‌ها در شهر فرگوسن آمریکا به دنبال دستگیر شدن 5 معترض

تشدید تنش‌ها در شهر فرگوسن آمریکا به دنبال دستگیر شدن 5 معترض

پلیس شهر فرگوسن آمریکا به دنبال تنش‌های جدید در این شهر و دستگیر شدن پنج معترض که اقدام به مسدود کردن خیابان‌ها کرده بودند، همچنان در حالت آماده‌باش قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چند ماه است که مردم حومه‌نشین منطقه سنت لوییس در شهر فرگوسن منتظرند تا هیات منصفه دادگاه منطقه سنت لوییس علیه درن ویلسون، افسر پلیسی که مایکل براون 18 ساله سیاهپوست را در این شهر بدون دلیل در ماه اوت به قتل رساند، طرح اتهام کند.

در همین حال معترضان شهر فرگوسن با برگزاری تظاهرات خواستار صدور هرچه سریع‌تر کیفرخواست مجرمانه علیه این افسر پلیس سفیدپوست شدند.

اگرچه قرار است بررسی‌های هیات‌منصفه دادگاه تا ماه ژانویه ادامه پیدا کند اما در عین حال انتظار می‌رود تا پایان ماه جاری میلادی درخصوص پرونده درن ویلسون تصمیمی از سوی قضات اتخاذ شود.

طی روزهای اخیر ساکنان شهر فرگوسن با شنیدن گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر اینکه اعلام تصمیم این پرونده غریب‌الوقوع است، به جوش و خروش درآمده‌اند.

به دنبال کشته شدن براون در تاریخ 9 اوت که به گفته شاهدان عینی در حالی که دست‌هایش را بالای سر برده بود، بدون دلیل کشته شد اعتراضات طولانی‌مدت چند هفته‌ای را که خواهان بازداشت درن ویلسون بودند در پی داشت که گاهی به خشونت کشیده شدند.

فروشگاه‌ها و مدارس محلی شهر فرگوسن در تدارک برای دور جدید اعتراضات هستند به ویژه آنکه به احتمال زیاد در صورت عدم صدور کیفرخواست هیات منصفه دادگاه علیه ویلسون اعتراضات هرچه بیشتر تشدید خواهد شد.

چهارشنبه شب ده‌ها معترض شهر فرگوسن بار دیگر به خیابان‌ها آمده و برخی از آنها شعار می‌دادند:افسر پلیس مجرم را مجازات کنید.

این معترضان در اطراف مقر پلیس شهر فرگوسن و در دمای زیر صفر دست به تجمع زدند در مقابل نیروهای پلیس ضدشورش آنها را مورد حمله قرار داده و هنگامی که معترضان از دستور پلیس برای متفرق شدن سرپیچی کرده و در خیابان دراز کشیدن، پلیس 5 تن از آنها را دستگیر کرد.

جی نیکسون، فرماندار ایالت میسوری، در این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرده و خواهان پشتیبانی 400 نیروی گارد ملی از پلیس محلی برای مقابله با اعتراضات شده است.

طی هفته گذشته شهر فرگوسن شاهد چندین تجمع اعتراض‌آمیز بود در حالی که همه این تجمعات برخلاف اقدامات سرکوبگرانه مقامات و ادعاهای آنها صلح‌آمیز بوده‌اند.

در حالی که روز پنجشنبه جی نیکسون در مدرسه‌ای در شهر کانزاس‌سیتی سخنرانی می‌کرد، گروهی از دانشجویان معترض در پشت تریبون سخنرانی وی ایستاده و دستهایشان را به نشانه همبستگی با معترضان فرگوسن و مایکل براون بالا بردند.

فعالان سراسر آمریکا برنامه‌ریزی کردند تا در اعتراض به واقعا شهر فرگوسن و اقدامات پلیس آمریکا در محل دادگاه‌های فدرال در نیویورک، لس‌آنجلس و چندین شهر دیگر تظاهرات کنند.

انتهای پیام

کد N590821

وبگردی