آفتاب

ابتلا به گال هم می‌تواند باعث خارش بدن شود

ابتلا به گال هم می‌تواند باعث خارش بدن شود

خیلی از افراد پس از رفتن به مسافرت، مخصوصاً در صورت اقامت در مکان‌هایی که از بهداشت آن‌ها اطمینان چندانی ندارند، دچار برخی مشکلات پوستی مانند قرمزی، خارش و ایجاد ضایعات جوش مانندی می‌شوند.

دکتر پژمان مباشر، متخصص پوست و مو درباره این نوع مشکل خاص پوستی به خبرنگار پایگاه خبری سلامانه می‌گوید: «این نوع ضایعات پوستی که معمولاً با خارش شدیدی هم همراه هستند، می‌توانند علامتی از ابتلا به بیماری گال باشند. البته، همیشه یک ضایعه پوستی ممکن است تشخیص‌های افتراقی زیادی داشته باشد که نیازمند معاینه دقیق و شرح‌حال کامل‌تر است».
وی تأکید می‌کند که به‌طور خلاصه، این بیماری به علت آلودگی با یک مایت که انگل اجباری انسان است، اتفاق می‌افتد. انتقال آن‌هم از طریق تماس مستقیم انسان به انسان یا به‌وسیله استفاده مشترک از وسایل شخصی، حوله و لباس و ملحفه است. ازاین‌رو، احتمال انتقال گال بین اعضای خانواده، وجود خواهد داشت.
عضو مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌افزاید: «ضایعات ناشی از گال، به‌صورت جوش‌های قرمز خارش‌دار و گاهی آبدار در نواحی چین‌های بدن، بین انگشتان،‌ پشت پا، زیر بغل، آرنج، کمر، دور ناف، باسن و ناحیه تناسلی خودشان را نشان می‌دهند. تشخیص این بیماری معمولاً از طریق معاینه بالینی است و آزمایش، جز در موارد نادر، کمک‌کننده نخواهد بود». مباشر درباره راه درمان این بیماری هم می‌گوید که درمان گال، معمولاً استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های موضعی ضد گال است.
وی تصریح می‌کند: «خارش شدید بدن که بعد از سفر یا گردش‌های خارج از شهر اتفاق می‌افتد، می‌تواند به دلیل گزش حشره، به‌خصوص حشرات موجود در رختخواب باشد که در این مورد هم معاینه بالینی می‌تواند علت دقیق ابتلا را مشخص کند.
کد N590151

وبگردی