آفتاب

علائم و دلایل ابتلا به سرطان مری چیست؟

علائم و دلایل ابتلا به سرطان مری چیست؟

سرطان مری جزو سرطان‌های نسبتاً شایع دستگاه گوارش فوقانی در ایران است،‌ به‌نحوی که کمربند این سرطان از ناحیه‌ای در بخش‌های شمالی کشور هم عبور می‌کند.

دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد درباره زمینه‌های ابتلا به سرطان مری به خبرنگار پایگاه خبری سلامانه گفت: «سرطان مری جزو 10 سرطان رایج در دنیا است که دو نوع مختلف هم دارد. نوع اول آن با ریفلاکس در ارتباط است که در بین مردم کشورهای غربی، بیشتر دیده می‌شود. نوع دوم سرطان مری هم از نوع اسکواموس است و به عواملی مانند سیگار کشیدن یا مصرف الکل،‌ ربط دارد».

وی تأکید کرد که موارد دیگری مانند وراثت،‌ رژیم غذایی نامناسب، کمبود برخی از مواد معدنی، مصرف غذاهای بیش‌ازاندازه داغ و گاهی هم مصرف تریاک می‌تواند باعث ابتلا به سرطان مری شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: «متأسفانه علائم بالینی این نوع سرطان هم مانند سرطان معده، در موارد دیررس بروز می‌کند و معمولاً زمانی بیمار با علائم این سرطان مواجه می‌شود که دیگر امکان درمان مناسب وجود نخواهد داشت».

دکتر آگاه به دلیل دیررس بودن بروز علائم سرطان مری به تمام افرادی که زمینه ارثی ابتلا به این بیماری را دارند، توصیه کرد که حتماً تست‌های تشخیصی لازم و غربالگری را انجام دهند تا در صورت ابتلا به این بیماری، مشکل آن‌ها در مراحل اولیه تشخیص داده و اقدامات درمانی لازم برایشان انجام شود.

وی درنهایت، اشاره‌ای هم به علائم ابتلا به سرطان مری داشت: «کاهش وزن، گیرکردن غذا در گلو هنگام بلع و دفع مدفوع سیاه‌رنگ به دلیل خونریزی از شایع‌ترین علائم ابتلا به سرطان مری محسوب می‌شوند».
کد N590137

وبگردی