آفتاب

ادامه مذاکرات ایران در وین/ وزیران فرانسه و انگلیس امروز وارد می شوند

ادامه مذاکرات ایران در وین/ وزیران فرانسه و انگلیس امروز وارد می شوند

مذاکرات ایران با کشورهای گروه ۱+۵ برسر برنامه هسته ای و لغو تحریم های ایران، امروز جمعه در اتریش پیگیری می شود. ظریف، اشتون و کری در روزهای گذشته مذاکراتی انجام داده اند و امروز هیگ و فابیوس هم راهی وین می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در فاصله سه روز مانده به پایان مهلت حصول توافق جامع هسته ای ، مذاکرات  ایران و گروه 1+5 امروز جمعه 30 آبان نیز در وین ادامه می یابد.

دیشب  وزیران امور خارجه ایران ، آمریکا و هماهنگ کننده 1+5 دیداری دو ساعته در هتل کوبورگ وین داشتند و طبق گفته یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران،  در نشست  ظریف، کری و اشتون درباره همه موضوعات بحث شد اما طرح خاصی ارائه نشد.

امروز وزیران امور خارجه فرانسه و انگلیس هم عازم وین می شوند تا به مذاکرات ملحق شوند. اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان نیز، احتمالا روز شنبه برای شرکت در مذاکرات به وین سفر می کند.

همزمان مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه بر استفاده از فرصت موجود برای حصول به توافق جامع تاکید کرد. سرگئی ریابکوف در جمع خبرنگاران  تصریح کرد : چنین فرصتی بندرت به دست می آید ، شرایط کنونی بسیار حساس و از دست دادن آن اشتباهی  بزرگ خواهد بود که عواقب سنگین به همراه خواهد داشت.

وی هشدار داد: بدون تحرک جدید از سوی گروه 1+5 و ایران ، حصول توافق  بسیار دشوار خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان بارها تاکید کرده است: همزمان با آمادگی جمهوری اسلامی برای اطمینان بخش بودن از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای، نباید در روند و نتیجه مذاکرات براساس مقررات و قواعد بین المللی هیچ حقی از ایران در استفاده از حقوق هسته ای نادیده گرفته شود.

دهمین دور و آخرین مرحله از مذاکرات جامع هسته ای از سه شنبه 27 آبان در وین آغاز شده و طرف های شرکت کننده در مذاکرت تلاش می کنند در دیدارهای دوجانبه و چندجانبه مسایل باقی مانده در مسیر توافق جامع هسته ای را حل کنند.

گفته می شود میزان غنی سازی اورانیوم و چگونگی لغو کامل تحریمهای ظالمانه بر ضد ایران ، دو موضوع اساسی مورد اختلاف است که زیاده خواهی غربی ها مانع  حل آنها شده است.
کد N590086

وبگردی