آفتاب

نادران: سیاست تجارت‌محوری به تولیدمحوری تغییر کند

نادران: سیاست تجارت‌محوری به تولیدمحوری تغییر کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: اگر به دنبال اعمال سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستیم لازم است با فساد در وجوه مختلف مبارزه شود؛ زیرا یک اقتصاد رانتی در درون خود زایش فساد مالی می‌آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، الیاس نادران در اولین همایش ملی منطقه‌ای راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: زمینه‌های فساد مالی باید در ابعاد مختلف از بین برود و با شفاف‌سازی مراودات اقتصادی و امن کردن فضای کسب‌وکار می‌توان به این مهم دست یافت. با این کار مردم به جای رانت به سراغ کارآفرینی خواهند رفت و تجارت جهانی نیز نشان می‌دهد این کار شدنی است.

وی اظهار کرد: رویکرد سیاست‌گذاران اقتصادی کشور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از تجارت‌محوری به تولیدمحوری تغییر کند، در سا‌ل‌های متمادی با خام فروشی نفت ارز را وارد کشور کردیم و دچار چرخه معیوبی شدیم.

وی با بیان این‌که «اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در دو هدف کلی خلاصه می‌شود» اظهار کرد: اول این‌که این سیاست‌ها اقتصاد ما را در برابر ضربه‌های خارجی اعم از تحریم، نوسانات اقتصادی بین‌المللی و یا فشارهای دیگر کشورها مقاوم می‌کند و این نخستین هدف اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی می‌تواند نارسایی‌ها، ناکارآمدی‌ها و ضعف‌های اقتصاد داخلی را مرتفع کرده و مقاوم‌سازی اقتصاد ایران ماموریت عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است.

این نماینده مجلس با اعتقاد بر این‌که «رویکرد تولیدمحور متکی بر توانمندی‌های داخلی می‌تواند موفق باشد»، تصریح کرد: اگر به دنبال موفقیت در تحقق اقتصادی مقاومتی هستیم باید به این رویکرد متکی باشیم و تا این رویکرد اصلاح نشود صنعت نفت ما به نقطه‌ مطلوب نخواهد رسید؛ چراکه متنوع‌سازی در تولید و صادرات محصولات نفتی در کشور ما ممکن نشده است.

وی گفت: عدم تنوع در تولیدات و محصولات نفتی، راه را برای تحریم توسط دیگر کشورها باز کرده است و ما با وجود داشتن دانشمندان بسیار نباید در صنعت نفت عقب مانده باشیم.

وی در افزایش بهره وری کار و سرمایه به عنوان عوامل تولید اشاره و اظهار کرد: افزایش بهره‌وری از جمله نکاتی است که در تحقق اقتصادی مقاومتی باید به آن توجه کرد؛ محیط کسب و کار باید شفاف، سالم، امن و فارغ از گرفتاری ها و محدودیت هایی باشد که هزینه‌های تولید را بالا می‌برد.

نادران ادامه داد: وقتی سهم کشاورزی از سهم تولید پیشی بگیرد این امر نشان دهنده بالا بودن هزینه‌های مبادله در بحث تولید است و موجب کاهش سودآوری می‌شود.

وی بر «لزوم مرتفع‌سازی ناکارآمدی سیستم در حوزه‌های بانکی، بیمه و نیز مجوزهای صنعتی به کارگیری نهاده‌ها و بازاریابی محصولات» تاکید کرد و افزود: این‌گونه راهکارها باید به سیاست‌گذاران ملی و منطقه‌ای ارائه شود ما باید به فرض شکست در مذاکرات توانایی ادامه کار خود را داشته باشیم و این همان راهی است که بزرگان ما رفته‌اند.

وی از «مردمی کردن اقتصاد به عنوان یکی دیگر از نکات قابل توجه در اقتصاد مقاومتی» نام برد و افزود: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مردم باید به درستی به کار گرفته شوند و برای این امر نیازمند تامین هزینه‌ها و نهادهای تولید و نیز بازاریابی برای محصولات تولیدی باشیم. این اراده باید ایجاد شود و سطوح بالا و میانی کشور چنین نگاهی را عملیاتی کنند.

انتهای پیام

کد N589718

وبگردی