آفتاب
/همایش دنیای بدون ترور برای کودکان/

کارشناس حقوق: با گفتمان‌سازی مانع ترور کودکان شویم

کارشناس حقوق: با گفتمان‌سازی مانع ترور کودکان شویم

یک کارشناس حقوق کودکان گفت: از طریق گفتمان‌سازی می‌توانیم در راستای ترویج حقوق کودکان و جلوگیری از ترور آن‌ها گام برداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مصفا در همایش «دنیای بدون ترور برای کودکان» که به مناسبت روز جهانی کودک با حضور جمعی از خانواده‌های قربانی ترور و برخی از مهمانان خارجی و کارشناسان حقوقی در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد، با بیان این‌که «معمولا در مناسبت‌های بین‌المللی فرصت‌هایی به وجود می‌آید که در آن فرصت‌ها می‌توانیم برای ترویج آگاهی و مطالعات علمی گام‌های مهمی برداریم»، اظهار کرد: اکنون 25 سال از تصویب حقوق کودکان در سازمان ملل می‌گذرد البته در سال 1924 اولین سند به صورت قطعنامه‌ای صادر شد ولی کنوانسیون حقوقی در 25 سال پیش سندی جامع را تنظیم کرد. در این کنوانسیون به کودکانی که آثار جنگ را متحمل می‌شوند نگاه نشده و بعد در یک پروتکل الحاقی به پیوست به آن اشاره کرده‌اند، ولی در همان زمان هم نشانی از توجه و حمایت از کودکان ترور نمی‌بینیم. شاید اولین سندی که به صورت جامع به حمایت از کودکان پرداخت گزارش خانم ماشل در سازمان ملل بود.

وی یادآور شد: ما در سال‌های اخیر به انحای مختلف شاهد این هستیم که حقوق کودکان و زنان نادیده گرفته می‌شود و هرگاه جنگی رخ می‌دهد اولین مخاطرات به سمت کودکان و زنان است و متاسفانه به آن‌ها ابراز نفرت می‌شود و سوءاستفاده‌هایی از آن‌ها می‌کنند. شمار قربانیان در این راستا بسیار زیاد است و خشونت‌ها هر روز جدیدتر و سریع‌تر می‌شود. این یک واقعیت است که در جهان معاصر قبح خشونت از بین رفته است.

وی افزود: ما در سطح منطقه کنوانسیون‌هایی داریم که در سال‌های گذشته به موضوع حقوق بشر و تروریسم علیه کودکان پرداخته است. ما از طریق گفتمان‌سازی می‌توانیم در راستای ترویج حقوق کودکان و جلوگیری از ترور آن‌ها گام برداریم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این همایش عبدالله تانکو از کشور نیجریه و نماینده کودکان خارجی، اظهار کرد: همه شمایی که در این مکان حضور دارید اخبارهای نیجریه را شنیده‌اید و شاید با بکوحرام آشنا باشید. نیجریه قربانی تروریسم است و عوامل ایجاد تروریسم در نیجریه آمریکا و اسرائیل هستند؛ چراکه می‌خواهند منابع طبیعی را به دست بیاورند و به همین دلیل در این راستا تلاش‌های بسیار زیادی می‌کنند.

وی افزود: تروریست‌ها به مکان‌های عمومی مثل مدارس، کلیساها، مساجد و بازارهای خرید حمله می‌کنند و می‌خواهند شمال نیجریه را دچار ناامنی کنند. تاکنون 300 دختر در مدرسه‌ای گروگان گرفته شدند و تاکنون هیچ دولت یا نهاد بین‌المللی برای کمک به آن‌ها تلاش نکرده است.

وی گفت: حامیان اصلی بوکوحرام، آمریکا و اسرائیل هستند و امیدواریم روزی برسد که شاهد هیچ پدیده‌ای به اسم تروریسم نباشیم.

در ابتدای این مراسم فرزند شهید قشقایی و یکی از قربانیان ترور در بیست سال گذشته صحبت‌هایی را در راستای جلوگیری از ترور کودکان کردند.

در پایان این مراسم از مستندسازان فعال در عرصه ترور تقدیر شد.

انتهای پیام

کد N589370

وبگردی