آفتاب

داوود اوغلو: واکنش‌ها به مواضع ترکیه در قبال کوبانی توطئه‌ چینی علیه دولت است

داوود اوغلو: واکنش‌ها به مواضع ترکیه در قبال کوبانی توطئه‌ چینی علیه دولت است

نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به وقایع اخیر در کوبانی اظهار کرد: مواضع ما در قبال درگیری‌ها در سوریه باعث برخی توطئه‌چینی‌ها علیه ترکیه شده است.

نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به وقایع اخیر در کوبانی اظهار کرد: مواضع ما در قبال درگیری‌ها در سوریه باعث برخی توطئه‌چینی‌ها علیه ترکیه شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در راه بازگشت به ترکیه از فیلیپین به خبرنگاران گفت: ادعا درباره ارتباط بین ترکیه و گروه تروریستی داعش و همچنین ادعا درباره انفعال آنکارا در مقابل تراژدی انسانی در کوبانی از انگیزه‌های خوب برنمی‌خیزد.

وی در ادامه اظهارات خود درباره انگیزه‌های پشت این ادعا عنوان کرد: با وجود اینکه ترکیه بارها اعلام کرده هیچ رابطه‌ای با گروه داعش ندارد و با وجود اینکه حتی مدرک کوچکی دال بر عبور هیچ یک از رهبران داعش از خاک ترکیه به سوریه وجود ندارد رسانه‌های بین‌المللی ماه‌هاست که گزارش می‌دهند ترکیه به داعش کمک می‌کند. در حقیقت اما برخی پشت این ادعا هستند برخی مانند عوامل دولت موازی در ترکیه و احزابی که از دولت سوریه حمایت می‌کنند و در تلاش‌اند تا از این فرصت پیش آمده برای تضعیف و برکناری دولت ترکیه استفاده کنند.

اصطلاح عوامل "دولت موازی" در واقع به حامیان فتح‌الله گولن، روحانی ساکن آمریکا اشاره دارد که طی دو سال اخیر به یکی از تهدیدها علیه امنیت ملی ترکیه معرفی شده است.

داوود اوغلو همچنین درباره اعتراضات مردمی علیه واکنش ترکیه در قبال کوبانی مدعی شد: دراین چارچوب این افراد وقایع شش و هفتم اکتبر بر سر کوبانی را ایجاد کردند. زمانی که رسانه‌های بین‌المللی که در مقابل کشتار صدها هزار نفر در حلب ساکت ماندند، شروع به رسانه‌ای کردن وقایع کوبانی کردند این نمی‌تواند نشان‌دهنده انگیزه‌های مثبت باشد و در اینجاست که شاهد یک توطئه چینی هستیم.

ناآرامی خیابان‌های ترکیه طی روزهای ششم و هفتم اکتبر که منجر به کشته شدن ده‌ها تن از مردم در درگیری‌ گروه‌های مختلف شد در حقیقت واکنش مردم به مواضع ترکیه و سکوت این دولت در مقابل کشتار کردهای سوریه به دست تروریست‌های داعش بود.

در همین حال نخست وزیر ترکیه با تاکید بر وجود یک توطئه چینی علیه دولتش افزود: دولت موازی عملیات روانی را علیه حزب حاکم عدالت و توسعه به راه انداخته است. حلقه‌هایی وجود دارند که خواهان تداوم درگیری‌ها در سوریه هستند تا بتوانند فعالیت‌های خود را در ترکیه گسترش دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره مصداق این حلقه‌ها اظهار کرد: اعضای این حلقه‌ها کسانی هستند که از پیشرفت ترکیه طی 12 سال گذشته آزرده‌خاطر شده‌اند.

انتهای پیام

کد N589302

وبگردی