آفتاب
رییس هیات مدیره خانه سینما:

راه اندازی دپارتمان بین الملل در خانه سینما/ منتخب فیلم های ایرانی به آلمان می روند

راه اندازی دپارتمان بین الملل در خانه سینما/ منتخب فیلم های ایرانی به آلمان می روند

رییس هیات مدیره خانه سینما از نمایش فیلم های منتخب جشن سینمای ایران در فستیوال نمایش فیلم های منتخب سینمای ایران در کلن آلمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر 28 آبان نشست خبری نمایش فیلم های منتخب جشن سینمای ایران در کلن آلمان با حضور فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما و سیامک پورشریف دبیر فستیوال فیلم های ایران در کلن در محل خانه سینما برگزار شد.

در ابتدا این نشست فرهاد توحیدی با اشاره به اینکه اولین فستیوال فیلم های ایران در کلن خردادماه سال جاری برگزار شد، گفت: در همان جلسه وعده دادیم که از این به بعد به شکل منظم هر ساله و در آذرماه فیلم های منتخب جشن سینمای ایران در شهر کلن نمایش داده شود. در این فستیوال قرار است تعدادی از فیلم های منتخب جشن سینمای ایران نمایش داده شود اما نمایش این فیلم ها بهانه ای است تا خانه سینما به عنوان نهاد صنفی بتواند ارتباطات بین المللی را گسترش دهد. این سفر علاوه بر نمایش فیلم های ایرانی، بهانه ای است برای ملاقات و گفتگو بین نهادهای صنفی دو کشور ایران و آلمان و امیدواریم بتوانیم جلسات خوبی را انتخاب کنیم.

وی با اشاره به حضور سیامک پورشریف به عنوان یکی از اعضای خانه سینما در این فستیوال گفت: از اینکه پورشریف به عنوان یکی از اعضای خانه سینما به این نهاد صنفی کمک می کند تا ارتباطات بین المللی مناسب با دیگر کشورها برقرار کنیم خوشحالم. در چنین شرایطی می توان مسیر تازه ای برای عرضه محصولات سینمایی در کشورهای دیگر داشته باشیم.

رئیس هیات مدیره خانه سینما با بیان این مطلب که شرکت در بازارهای سنتی فیلم که در جوار جشنواره های بین المللی برگزار می شود چندان با توفیق همراه نبوده است، تاکید کرد:  شرکت های محدودت پخش بین المللی در ایران نیز چندان در حوزه بین الملل موفق عمل نمی کند چرا که در حوزه تشکیلاتی و سرمایه با ضعف و کمبود مواجه است. تشکیلات دولتی هم که وظیفه معرفی بخش سینمای ایران به حوزه بین الملل را دارند نیز دچار گرفتاری ها و آسیب های مختلفی است و در چنین شرایطی به نظر می آید که شکل گیری دپارتمان امور بین الملل در خانه سینما و کوشش برای گشودن راه تازه ای برای ارائه محصولات سینمایی در همه رشته ها توسط خانه سینما در بخش بین الملل در دستور کار خانه سینما قرار گرفته و انجام چنین کاری الزامی است.

وی اعلام کرد: پیش از این خانه سینما توانسته بود با آکادمی اسکار در آمریکا و تشکیلات صنفی در فرانسه ارتباط برقرار کند. امیدوارم به کمک پورشریف این جلسات در آلمان نیز بتواند منجر به موفقیت شود و تداوم داشته باشد.

سیامک پورشرییف دبیر فستیوال فیلم های ایرانی در کلن در ادامه این نشست گفت: به عنوان تهیه کننده و عضو خانه سینما یکی از مهمترین مسائل خانه سینما به عنوان نهاد صنفی ارتباط در سطح بین المللی و ایجاد رابطه با نهادهای صنفی در کشورهای دیگر است. آلمان بزرگترین بازار فیلم در غرب اروپا است و به همین دلیل از نظر صنفی هم بزرگترین نهادهای صنفی غرب اروپا در کشور آلمان قرار دارد به همین دلیل ارتباط خانه سینما با چنین صنف هایی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در واقع نمایش فیلم های ایرانی در آلمان بهانه ای شد تا بتوانیم همکاران خود را در آلمان دور هم جمع کنیم و درباره سینمای ایران و آلمان حرف بزنیم.

وی افزود: متاسفانه در جشنواره فیلم در سطح بین المللی سر سینماگران و خبرنگاران شلوغ است و نمی توان درباره سینما صحبت کرد اما در این برنامه ما می توانیم سینماگران را دور هم جمع و با هم صحبت کنیم البته در حاشیه برگزاری این فستیوال مشکلات زیادی را از نظر اسپانسرینگ داشتیم که خوشبختانه خانه سینما از این طرف آن را حل کرد. ما می خواهیم در این فرصت چند روزه همکاران خود را دعوت کنیم و با کانال های بزرگ تلویزیونی آلمان صحبت کنیم. خوشبختانه در اولین برنامه که خردادماه در کشور آلمان برگزار کردیم به نتایج خوبی رسیدیم که نوید تولید مشترک  بین ایران و آلمان را داد.

وی ادامه داد: همکاری صنفی و جمع آوری سرمایه برای فعالیت های صنفی نیازمند تجربه است که ما در ایران نداریم. به همین دلیل نیاز به ارتباط و استفاده از تجربه صنف های دیگر کشورها داریم. امیدوارم این چند روز فرصتی باشد تا بتوانیم آلمانی ها را راضی کنیم نظری بر بازار سینمای ما داشته باشند و با توجه به تغییرات جدیدی که در سازمان صدا و سیمای ایران رخ داده بتوانیم همکاری های خوبی را بین ایران و آلمان ایجاد کنیم.

پورشریف ادامه داد: برنامه نمایش فیلم های ایرانی در کلن هفته آینده برگزار می شود و از جمله برنامه های خانه سینما در این فستیوال معرفی خود و آغاز مستقیم فعالیت های بین المللی این صنف است.

فرهاد توحیدی در ادامه گفت: شش فیلم سینمایی «ملکه»، «پله آخر»، «قاعده تصادف»، «قصه ها»، «دربند»، «برف روی کاج ها» از جمله فیلم هایی است که در این فستیوال نمایش داده می شود. اسامی فیلم های مستند و کوتاه نیز تا شنبه قطعی شده و اعلام می شود.

وی با اشاره به هیات ایرانی که به آلمان می روند توضیح داد: تعدادی از مسئولان صنفی خانه سینما و هنرمندانی که فیلم هایشان در این فستیوال نمایش داده می شوند به آلمان می روند از جمله این افراد می توان به غلامرضا موسوی رئیس شورای عالی تهیه کنندگان، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، بهرام عظیم پور نایب رییس انجمن مستندسازان، امیر سماواتی تهیه کننده، بهنام بهزادی، محمد باشه آهنگر، من و سیامک پورشریف اشاره کرد.

وی با اشاره به برنامه های نمایش فیلم های ایرانی در کلن توضیح داد: علاوه بر نمایش فیلم ها در شهر کلن طی دو روز با همکاری سفارت ایران در برلین نیز برنامه دو روزه ای را شامل ملاقات با رئیس آکادمی فیلم آلمان خواهیم داشت که امیدوارم این ملاقات به انعقاد تفاهم نامه ای میان خانه سینما و این آکادمی منجر شود. بازدید از شهرک سینمایی در آلمان از جمله برنامه های ما است که با توجه به طرح های مشابهی که برای ساخت شهرک های سینمایی در ایران دنبال می شود این بازدید می تواند تجربه های خوبی را برای سینمای ایران به همراه داشته باشد. همچنین برگزاری نشست مطبوعاتی در جلسات نقد و بررسی فیلم نیز از دیگر برنامه های این فستیوال است.

وی در پاسخ به اینکه  همه فیلم هایی که در این فستیوال نمایش داده می شوند دارای مجوز است یا خیر؟ گفت: همه فیلم ها باید مجوز داشته باشند چرا که شاکله برگزاری جشن سینمای ایران هم  بر مبنای فیلم هایی بنا شده بود که مجوز اکران دارند. هر چند فیلم سینمایی «قصه ها» تا امروز اکران نشده است اما پروانه نمایش آن صادر شده و جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها اشاره کرده است که این فیلم برای اکران عمومی هیچ مشکلی ندارد.

توحیدی با اشاره به اینکه نمایش فیلم های منتخب سینمای ایران در کلن از 7 تا 9 آذر ماه برگزار می شود، بیان کرد: خانه سینما بیش از 20 سال است که تاسیس شده است اما تنها تجربیات چند سال اخیر در سطح بین المللی باعث شده نگاه دقیقی به فعالیت های صنفی در خانه سینما داشته باشیم. یکی از نکات مهمی که در دستور کار خانه سینما قرار دارد طرح امنیت شغلی است که در کشورهای صاحب صنعت سینما از طریق قوانین سختی پیگیری می شود تا بتواند از منافع سینماگران دفاع کند؛ قوانینی که حاصل تعامل و مبارزه سینماگران است و ما با ارتباط با کشورهای مختلف می توانیم از تجربه ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به نتیجه خانه سینما با آکادمی اسکار و ایجاد مبنای مناسب برای تاسیس فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی گفت: ارتباطات بین المللی کمک می کند تا زیرساخت های صنفی دقیق تر مورد بررسی قرار گیرد. دیدار خانه سینما با آکادمی اسکار در دوران مدیریت شمقدری رخ داد و ما نتیجه این دیدار را کتبی در اختیار شقمدری قرار دادیم تا فعالیت های لازم برای ارتقای همکاری ها را انجام دهد اما همه ما می دانیم که در دوران او  چه اتفاقی برای سینمای ایران رخ داد و این رابطه منقطع شد. ما در این دوره تلاش کردیم تا کارگاه های آموزشی در خارج از ایران برگزار کنیم اما به دلیل بحرانی شدن وضعیت سیاسی، برگزاری این کارگاه ها در خارج از کشور بی نتیجه ماند.

رییس هیات مدیره خانه سینما بیان کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم بحث های ایجاد روابط در سطح بین الملل در حوزه سینما از نو آغاز شده و امیدواریم با برداشته شدن تحریم ها این ارتباطات شکل تازه ای گرفته و به صورت منظم ادامه پیدا کند و ما بتوانیم از آموزش های مناسبی در حوزه سینما و در سطح بین الملل برخوردار شویم.

وی بیان کرد: به دلیل تحریم هایی که ایران بعد از انقلاب با آن مواجه شد در بخش های مختلف از صنعت تا فرهنگ دچار یک بن بست در ارتباط با جهان بودیم و همین مساله سبب شد تا به منابع داخلی تکیه کنیم. برای توسعه فعالیت های خود باید روابط بین المللی وسیع شود اعتمادها جلب شود تا راه جذب سرمایه در سینمای ایران باز شده و بتوانیم سهم سینمای ایران در اکران بین المللی را توسعه دهیم.

پورشریف در ادامه گفت: یک سالن سینما برای اکران فیلم های ایرانی در کلن در اختیار ما قرار داده شده است. همکاری با آلمان در حوزه سینما می تواند دو جنبه داشته باشد اول استفاده از تجربیات آنها در حوزه سینما و دوم ایجاد زمینه برای تولید مشترک بین این دو کشور. امیدوارم بتوانیم سدهای موجود را بشکنیم و به موفقیت های مناسبی برای ایجاد ارتباط بین سینمای ایران و آلمان دست یابیم.

کد N588862

وبگردی