آفتاب

توافق هسته ای با ایران، روند جهان را تغییر خواهد داد

توافق هسته ای با ایران، روند جهان را تغییر خواهد داد

اگر آمریکا و شرکایش بتوانند در این دور از مذاکرات هسته ای به توافقی با ایران برسند که برنامه هسته ای ایران را متوقف کند، این اتفاق می تواند یکی از یکی از آن مهمترین اتفاقات جهان باشد.

به گزارش جام نیوز، ای بی سی نیوز (ABC News) در گزارشی به مذاکرات هسته ای ایران اشاره کرد و نوشت: اتفاقات کمی در تاریخ باعث شده اند که روند جهان تغییر پیدا کند. اگر آمریکا و شرکایش بتوانند در این دور از مذاکرات هسته ای به توافقی با ایران برسند که برنامه هسته ای ایران را متوقف کند، این اتفاق می تواند یکی از یکی از آن مهمترین اتفاقات جهان باشد.
ای بی سی نیوز نوشت: این توافق هسته ای باعث شده است که برای چندمین بار ایران و آمریکا را بر سر یک میز حضور یابند و در حالی آمریکا به این مذاکرات رفت و آمد دارد که متحد بلند مدت اسرائیل و عربستان و کشور های عربی حوزه خلیج فارس می باشد و باید گفت این توافق می تواند به جنگ قدرتی در منطقه بین سنی و شیعه نیز تبدیل شود. اختلافات و تنش های ژئوپولوتیکی اکنون در حالی است که بر سر قیمت نفت نیز جدال های زیادی وجود دارد و اسرائیل نیز همچنان به شهرک سازی های جدال انگیز خود ادامه می دهد.
ای بی سی نیوز در ادامه نوشت: البته نمی توان گفت که بعد از توافق هسته ای، ایران و آمریکا به دوستان نزدیکی تبدیل خواهند شد، اما امکان همکاری تهران و واشنگتن در بسیاری از زمینه ها مانند مبارزه با داعش فراهم می شود.
باید گفت رسیدن به یک توافق هسته ای کار آسانی نیز نیست و اکنون دو طرف به ضرب الاجل روز دوشنبه هفته آینده بسیار نزدیک شده اند. گفته حاکی از این است که جان کری به زودی به مذاکرات می پیوندد.
در نهایت باید گفت که این روند به جایی رسیده است که دو طرف خواهان اعتماد به یکدیگر هستند. مقامات آمریکایی محتاط هستند و هنوز خود آنها نیز اعلام نکرده اند که به احتمال زیاد توافق هسته ای شکل خواهد گرفت.
ای بی سی نیوز در پایان نوشت: این مذاکرات برای زمان زیادی است که ادامه دارد و در این سال ها نخست وزیر اسرائیل و لابی یهودی در آمریکا، مخالفت های زیادی را با این مذاکرات انجام داده اند. از طرفی با روی کار آمدن کنگره جدید که بیشترین اعضای آن را جمهوری خواهان تشکیل می دهند، کار اوباما برای برداشتن تحریم های ایران سخت تر هم شده است.
کد N588116

وبگردی