آفتاب

اخوانی‌های مصر این بار با شعار اسلام تظاهرات برپا می‌کنند

اخوانی‌های مصر این بار با شعار اسلام تظاهرات برپا می‌کنند

طرفداران اخوان‌المسلمین در مصر این بار قصد دارند با برگزاری تظاهراتی خواهان اجرای دین و برقراری هویت اسلامی در مصر شوند.

طرفداران اخوان‌المسلمین در مصر این بار قصد دارند با برگزاری تظاهراتی خواهان اجرای دین و برقراری هویت اسلامی در مصر شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الشرق الاوسط، "جبهه سلفیه" که اخوان‌المسلمین رهبری آن را برعهده دارد قصد دارد در تظاهراتی تحت عنوان "انتفاضه جوانان مسلمان" خواهان ایجاد هویت اسلامی در مصر شود.

در همین راستا محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر درخصوص فراخوان‌ها و تظاهرات اخوانی‌ها اعلام کرد که تمام دستگاه‌های کشور آماده مقابله و سرنگونی گروه تندروی اخوان‌المسلمین هستند و برای جلوگیری از خشونت‌های آنان در حالت آماده باش به سر می‌برند.

"جبهه السلفیه" اعلام کرده که فکر برگزاری تظاهرات هویت اسلامی و دینی در پی گفت‌وگوها با گروه‌ها و احزاب اسلامی مستقل مطرح شده است.

هم‌زمان منابع اعلام کردند که اعضای گروه اخوان‌المسلمین در خارج از زندان‌ها تصمیم دارند تا هر هفته دست به تظاهرات بزنند.

در همین حال یکی از اساتید علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی قاهره گفت: این گروه‌ها که تحت سرپرستی هم پیمانان محمد مرسی فعالیت می‌کنند نتوانستند که تظاهرات‌های مردمی گسترده‌ای را ترتیب دهند اما با وجود این شرایط در تظاهرات‌های مختلف خود تحقق شعارهایی از جمله سقوط نظام و بازگشت مشروعیت به کشور را خواستار شده‌اند.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: گروه‌های تحت لوای اخوان المسلمین گمان می‌کردند که شعارهای آنان در خصوص مشروعیت و انقلابیون می‌تواند توجه تمام نیروها را به آنان معطوف کند اما در این تفکر خود شکست خوردند و حالا متوجه شده‌اند که دعوت به دین امری است که می‌تواند احساسات مردم مصر را برانگیزد و کارساز باشد.

اخوانی‌ها همواره در تظاهرات‌های خود خواهان بازگشت مرسی هستند.

هم‌چنین یکی از مسئولان سازمان کارگری در مصر اعلام کرد که افزایش تظاهرات‌ اخوانی‌ها یکی از مشکلات اصلی و کنونی کشور است و سرکوب و از بین بردن خشونت‌ها مستلزم حمایت کشور در این خصوص است.

جبهه السلفیه در فراخوانی از طرفداران خود خواسته تا به منظور برقراری هویت اسلامی و کنار گذاشتن تسلط خارجی‌ها بر کشور به تمام میدان‌های شهر بیایند.

دکتر هشام کمال، رهبر جبهه سلفیه اعلام کرد که "در انتفاضه جوانان مسلمان از تمام طرف‌های ذی ربط و تاثیرگذار در روند پیروزی شریعت اسلامی، تمام جوانان مسلمان و مردم مصری می‌خواهند تا برای احقاق این مساله با آنان همراه شوند."

وی در بیانیه‌ای افزود: ما همواره برای ایفای نقش خود تلاش می‌کنیم و از این وظیفه کوتاهی نکرده و با انقلاب خود خواهان بازگشت شریعت اسلامی هستیم، چرا که بی‌توجهی به این مسئولیت بزرگ پیامدهای منفی برای همه در پی خواهد داشت.

این در حالی است که استاد دانشگاه آمریکایی قاهره با پیش بینی شکست تظاهرات‌های جدید افزود: مصری‌ها هم اکنون متوجه شده‌اند هیچ خطری اسلام را در مصر تهدید نمی‌کند و تنها این بار دو دستگی‌هایی در صف اسلام‌گرایان رخ داده است.

روزنامه مصری الشرق الاوسط در ادامه نوشته است: با وجود اینکه گروه‌های سلفی خشونت‌ها و اقدامات مسلحانه خود را کنار گذاشته‌اند اما بسیاری میان این فراخوان‌ها و دعوت‌های گروه انصار بیت‌المقدس و حوادث اخیر سینا و اعلام آن برای پیوستن به داعش ارتباط قائل شده‌اند.

در مقابل وزارت کشور مصر با تکیه بر طرح امنیتی، همکاری خود با نیروهای مسلح کشور را برای مقابله با این تظاهرات‌ها اعلام کرده است.

وزیر کشور مصر گفت: نیروهای امنیتی با همکاری نیروهای مسلح برای تامین امنیت تمام محورهای اصلی کشور همکاری می‌کنند.

محمد ابراهیم درخصوص برگزاری این تظاهرات‌ها اعلام کرد: خود را به نگرانی نیاندازید و روز 28 و 30 نوامبر به طور کاملا طبیعی به خیابان‌های بیایید چرا که نیروهای مسلح اجازه ایجاد هیچ گونه رعب و وحشت میان شهروندان را نخواهند داد و هرگونه تلاش برای آشوب‌ با برخورد قاطعانه نیروهای پلیس ما رو به رو خواهد شد.

وزیر داخلی مصر در پایان ضمن تقدیر از نقش نیروهای امنیتی مرکزی کشور، مجهز شدن هر چه بیشتر آن‌ها را برای حفظ امنیت و ثبات کشور خواستار شد.

انتهای پیام

کد N587836

وبگردی