آفتاب

استاندار خوزستان:روابط عمومی‌ها باید از حالت اداره تشریفات خارج شوند

استاندار خوزستان:روابط عمومی‌ها باید از حالت اداره تشریفات خارج شوند

استاندار خوزستان گفت: پراکندگی جغرافیایی موجب شده تا هر کسی در هر جایی که حاکم شد، به شکلی اعمال نظر کند، بعضی برتر شدند، بعضی ضعیف‌تر شدند تا این که دنیا امروز به این دهکده کوچک بدل شد که هیچ چیز خوب و بدی از دید هیچ کسی پنهان نخواهد بود و همه چیز عیان است و اگر کسی حرفی برای گفتن دارد باید از قابلیت‌های خودش بگوید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، عبدالحسن مقتدایی، در سومین سمینار روابط عمومی‌های استان با عنوان نقش روابط عمومی سازمان‌ها در ارتقای فرهنگ شهروندی اظهار کرد: فرهنگ جایی است که جماعتی باشند. خداوند وقتی جهان را خلق می‌کرد همه چیز به هم ریخته بود تا این که نظم گرفت و هر چیزی که بایستی در جای خودش قرار بگیرد مستقر شد.

مقتدایی ادامه داد: به طور طبیعی یک مبدأ و یک مقصدی در هر حرکتی وجود دارد که از مبدأ تا مقصد موضوعاتی مختلفی وجود دارد اما همه هدف این است که به نقطه نهایی و غایی که مقصد است برسد.

او توضیح داد: در همین استان خودمان و استان‌های همجوار ما یک سرشاخه کارون و یک انتهای کارون داریم. در طول این 950 کیلومتر خیلی از سرزمین‌ها و مجموعه‌ها وجود دارند اما نقطه‌های خاص آن سرچشمه‌های کارون و نقطه‌ای که آب آن به دریا ختم می‌شود، است. معروف‌ترین آن کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری است و دیگری اهواز و خوزستان است. در این مسیر هم تأثیرات مختلفی گذاشته شده است.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: مقاومت‌ها و شکنندگی‌ها نقطه تبادل موضوعی است که باید اتفاق بیفتد. در مسیر حرکت همیشه نوع مقاومت‌ها تعیین کننده است و هر چه در مسیرهای فرهنگی مقاوم‌تر باشیم اصالت بیشتر است، هرچند که تبادل همیشه هست و آن سایش و ممارست نیز تأثیر خودش را می‌گذارد.

او بیان کرد: استان خوزستان طی صد سال گذشته استانی بوده است که هم تأثیرگذار و هم تأثیرپذیر بوده است و جای جای آن درگیر وقایع تاریخی مثل ورود نفت و حضور استعمار و مباحثی همچون انقلاب و جنگ شده است.

مقتدایی تصریح کرد: ما در خوزستان با شرایطی مواجه هستیم که اگر به آن نظم نبخشیم و جهت ندهیم و آن را دارای یک هویت منسجم و به هم پیوسته نکنیم مشابه این است که فرهنگ‌های دیگر، بخش‌های مقاوم را جدا می‌کنند. برای همین لازم است که ما دست به کار شویم.

و بیان کرد: اتفاقات قبل از انقلاب تأثیرات فرهنگی عمیق و متفاوتی را بر جای جای خوزستان مثل مسجدسلیمان، هفتکل، آغاجاری و... گذاشته است. اتفاقاتی مثل جنگ، مهاجرت مردم از خوزستان به دیگر جاها و حضور نیروهای عراقی در این جا همه و همه دست به دست هم داد تا ما با جریاناتی مواجه شویم که آن را سامان دهیم و این ساماندهی باید ختم به یک وحدت فرهنگی با تمام تعلقات خاطر شود. اگر تعلق خاطر نباشد سرمایه‌گذاری غیرممکن است.

وی تصریح کرد: متاسفانه روندی که استان خوزستان داشته است به سمت و سویی رفته که در کلیات مطلب به منویات و نیاز خودش نرسیده است. خوزستان پاره‌ای از مملکت است که خودش دارای یک فرهنگ است. این فرهنگ در طی زمان‌ها دستخوش تغییر قرار گرفته است ولی اصالت آن مثل صخره‌ای که در کارون است هم چنان پابرجاست و ما باید از آن چه که باعث ضربه زدن می‌شود بپرهیزیم و همه باید احساس کنند که هر آن چه از گذشته به آن‌ها رسیده است احترام بگذارند. میراث و تاریخ انسان مثل پدر و مادر است و قابل تعویض نیست؛ چه خوب باشد و چه بد.

مقتدایی اظهار کرد: استان خوزستان می‌طلبد تا یک بار دیگر خودش را بازسازی کند. بالاترین افتخار استان خوزستان این است که در هیچ موردی جمعیتی با جمعیت دیگر درگیر نبوده است و این یک ارزش محسوب می‌شود.

وی افزود: در کنار همه این اصالت‌ها پررنگ‌ترین ویژگی ما دین و پرچم ماست که همه خرده پرچم‌ها زیر آن قرار می‌گیرند. ما باید از قابلیت‌های وحدت در استان خودمان بهره بگیریم. در استان ما در کنار همه اتفاقات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیره پیوست فرهنگی آن خیلی مهم است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که جمعیتی در استان خوزستان باشد که احساس مالکیت بر سرزمین کند، چراکه تعلق خاطر به وجود می‌آورد و در نهایت همه تعلقات خاطر آسایش مادی فراهم می‌کند.

وی گفت: ما 20 استاد ملی و استانی کارکشته را تحت عنوان مجمع مشورتی فرهنگ شهروندی دور هم جمع کردیم تا فرهنگ شهروندی را از گرفتن قاشق و چنگال در رستوران و پیدا کردن کیف پول گرفته تا بحث ترافیک یادآوری کند.

او عنوان کرد: روابط عمومی اسمش رویش است و با عمومیت مطلب کار دارد. متاسفانه در بعضی سازمان‌ها روابط عمومی آن‌ها تبدیل به تشریفات شده است و فکر می‌کنند فقط مسوول تشریفات هستند. در حالی که این تعریف روابط عمومی نیست. روابط عمومی‌ها باید به دنبال تأثیر مثبت کارهایشان باشند. ما باید از هر چیزی بهره‌برداری کنیم.

وی تاکید کرد: روابط عمومی‌ها باید روی جامعه اثر بگذارند و امیدوارم که از بخش تشریفات خارج شوند. وظیفه روابط عمومی در کنار شرح وظیفه و مسوولیت‌شان این است که خلاق باشند. من به عنوان استاندار در کنار وظیفه استانداری و حاکمیتی خودم اگر یک روز یک ایده جدید را به محل کارم نیاورم و آن را دنبال نکنم آن روز مرده‌ام.

مقتدایی یادآوری کرد: کسانی که در تاریخ آمدند و رفتند به خاطر این بود که کارهای عادی انجام دادند. اگر چنگیز معروف شد به خاطر کار منفی‌اش معروف شد. اگر هیتلر دنیا را به آن سمت و سو برد به خاطر کار خاصی بود که انجام داد و اگر ماندلا و گاندی نیز معروف شدند به خاطر کارهای مثبت‌شان بود اما خیلی‌ها نیز همراه آن‌ها بودند که دیده نشدند زیرا کار خاصی انجام ندادند.

وی ادامه داد: روابط عمومی‌ها سعی کنند در کنار کار عادی یک کار خاص انجام دهند. امیدوارم همه با هم عامل تحول باشیم و به مردم خدمت کنیم. مردم خوزستان مردمی هستند که ملت به آن‌ها مدیون است.

انتهای پیام

کد N586769

وبگردی