آفتاب
وزیر دادگستری مطرح کرد؛

بازنگری مجازات‌های مربوط به مواد مخدر

بازنگری مجازات‌های مربوط به مواد مخدر

اینکه مجازات‌های محکومین مواد مخدر در کاهش بزه و جنایت مواد مخدر چقدر موثر بوده، این یک بحث فنی و حقوقی است که در قوه قضائیه، دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی و تحقیق هستیم که اگر برخی مجازات‌ها در کاهش جرم مرتبط با مواد مخدر نقش زیادی ندارند، تغییر مجازات بدهیم و راهکار دیگری را مطرح کنیم.

وزیر دادگستری با بیان اینکه مواضع مدعیان حقوق بشر را در مبارزه با مواد مخدر قبول نداریم، گفت: کسی که مواد مخدر توزیع و انسان‌های بی‌شماری را آلوده و هویت انسانی‌ آنان را سلب می‌کند، مفسد و مستحق اعدام است.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی گفت: اینکه نهادهای حقوق بشری سازمان ملل بحث عدم اعدام مجرمین مواد مخدر را مطرح می‌کنند، قبول نداریم.

وی افزود: اسلام دینی است که با کشتن انسان‌ها مخالف است و قتل را بزرگترین جنایت می‌داند ولی قصاص را هم لازم می‌داند.

وزیر دادگستری ادامه داد: فلسفه قصاص این است که اگر کسی قصاص می‌شود جلوی قتل‌های دیگر گرفته می‌شود و این به خاطر احترام به خون انسان‌ها است نه اینکه خون آنان را بی‌ارزش بداند.

وی تصریح کرد: کسی که مواد مخدر توزیع و انسان‌های بی‌شماری را آلوده و هویت انسانی‌ آنان را سلب می‌کند، مفسد و مستحق اعدام است.

پورمحمدی در پاسخ به این سوال که مجازات‌های مربوط به محکومین مواد مخدر تا چه میزان بازدارنده است، گفت: اینکه مجازات‌های محکومین مواد مخدر در کاهش بزه و جنایت مواد مخدر چقدر موثر بوده، این یک بحث فنی و حقوقی است که در قوه قضائیه، دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی و تحقیق هستیم که اگر برخی مجازات‌ها در کاهش جرم مرتبط با مواد مخدر نقش زیادی ندارند، تغییر مجازات بدهیم و راهکار دیگری را مطرح کنیم. این یک بحث جدی است که در حال تحقیق هستیم.

وی با اشاره به رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: ایران، بزرگترین کشور طی سه دهه گذشته است که با مواد مخدر مبارزه می‌کند و تاکنون بیشترین خسارت‌ها و تلفات را در این زمینه متحمل شده است ولی دستاوردمان هنوز مورد رضایت نیست.

وزیر دادگستری تاکید کرد: لذا در بحث مبارزه نیازمند یک تغییر بودیم. انتخاب رویکرد اجتماعی هم برای این موضوع انتخابی بجا و شایسته از سوی وزیر کشور و دبیرکل ستاد است که همه جامعه را درگیر خواهد کرد.

کد N586722

وبگردی