آفتاب
رحیم‌صفوی:

تهرانی‌مقدم ایران را به لنگرگاه ثبات منطقه تبدیل کرد

تهرانی‌مقدم ایران را به لنگرگاه ثبات منطقه تبدیل کرد

دستیار و مشاور ویژه فرمانده کل قوا گفت: برخی ساده‌اندیشان که از مشکلات ما در زمان جنگ خبر نداشتند هم اکنون برخی فرماندهان جنگ را زیر سوال می‌برند. من از آن‌ها گله دارم و امیدوارم خدا به آن‌ها انصاف دهد.

دستیار و مشاور ویژه فرمانده کل قوا گفت: برخی ساده‌اندیشان که از مشکلات ما در زمان جنگ خبر نداشتند هم اکنون برخی فرماندهان جنگ را زیر سوال می‌برند. من از آن‌ها گله دارم و امیدوارم خدا به آن‌ها انصاف دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرلشکر یحیی رحیم صفوی ظهر امروز در همایش دانشمند برجسته که در دانشگاه شریف و در تجلیل از شهید حسن تهرانی مقدم برگزار شد، اظهار کرد: من سلام رهبری را به فرزندان و خانواده شهدا و دانشجویان و اساتید این دانشگاه می‌رسانم.

وی در ادامه افزود: عده‌ای از پژوهشگران ایرانی معاصر، تاریخ تحولات علمی و سیاسی اسلام را به 5 دوره تقسیم کرده‌اند. قرن اول تا پنجم دوره اعتلای تمدن اسلامی است که در این دوره دانشمندان خدمات بزرگ علمی ارائه کرده‌اند. در این دوره اروپا در اوج عقب‌ماندگی خود بود. دوره دوم همزمان با حمله مغول و قرن 5 تا 7 است. این دوره، دوره انحطاط و افول علم و دانش است. دوره سوم از قرن 7 تا 11 طول می‌کشد. در این دوره ما 3 امپراطوری صفوی، عثمانی و بورکانیان را داشتیم که آن‌ها تاثیر بزرگی بر تمدن بشریت داشتند. دوره چهارم از قرن 12 تا اوایل قرن 13 است که این دوران ، دوران افول تمدن اسلامی است. دوران پنجم نیز از قرن سیزدهم هجری قمری آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. ما در این دوره شاهد شکل گیری مبارزه ملت‌های اسلامی با استعمارگران خارجی و بیداری اسلامی هستیم. قیام تنباکو، نهضت مشروطیت و مبارزات سید جمال الدین و امیر کبیر، مبارزه مردم مصر و سوریه و نهضت ملی شدن صنعت نفت در همین دوران به وقوع می‌پیوندد.

رحیم صفوی در ادامه با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی تجدید حیات علمی‌، سیاسی، فرهنگی و تحول جهان اسلام آغاز شد خاطرنشان کرد: اهداف این تمدن توجه به علم، دانشمندان و جوانان است.

این فرمانده پیشین سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دوران جنگ تحمیلی میدانی شد برای جوانانی که می‌خواستند خود را نشان دهند. آن‌ها به میدان آمدند و خردمندی، شجاعت ، صبر و مقاومت خود را نشان دادند. شهید تهرانی مقدم، باقری، باکری، همت و زین الدین از جمله این جوانان بودند. ما در دوران جنگ تقریبا از همه علوم استفاده می‌کردیم و 80 درصد از فرماندهان جنگ را جوانان تشکیل می‌دادند.

دستیار و مشاور ویژه فرمانده کل قوا در ادامه با اشاره به اینکه ما هم اکنون در مرحله پایه گذاری پیشرفت علمی، فرهنگی و تمدنی برای جهان اسلام هستیم خاطرنشان کرد: رهبری بر سرعت رشد علمی در کشور تاکید دارد. امیدوارم سیاستمداران این تاکیدات را درک کنند. غرب نمی‌خواهد ما به پیشرفت علمی برسیم اما ما نیز بدون علم نمی‌توانیم کشور را مستقل نگهداریم.

صفوی در بخش دوم سخنان خود با تشریح ویژگی‌های شخصی شهید تهرانی مقدم گفت: وی توانست در بحران جنگ شهرها اقتدار موشکی ایران را به قدرت امنیت بخش تبدیل کند. او نقش بی‌بدیلی در پیشرفت علوم و صنایع موشکی کشور داشت. این شهید مرد صلح و امنیت برای ایران و منطقه بود و توانست با ایجاد قدرت بازدارندگی ناشی از اقتدار موشکی ایران را لنگرگاه ثبات و امنیت منطقه کند و نقشه‌های دشمن را ناکام بگذارد. بوش پسر می‌گفت بعد از عراق آن‌ها می خواستند به سراغ ایران بیایند اما متوجه قدرت ایران شدند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تهرانی‌مقدم توپخانه سپاه را پایه‌گذاری و دانشکده توپخانه را در اصفهان تاسیس کرد. در سال 62 محسن رفیق دوست، بنده به همراه شهید تهرانی مقدم به سوریه و لیبی رفتیم و من عملیات بیت المقدس را برای حافظ اسد تشریح کردم. او با تعجب به ما می‌گفت شما در کدام دانشگاه آموزش دیده‌اید و من به وی گفتم که ما در دانشگاه جنگ دوره دیده‌ایم. رفیق دوست از اسد خواست تا وی به ایران موشک بدهد اما حافظ اسد گفت که شوروی از ما تعهد گرفته که به کشور ثالثی موشک ندهیم اما ما می‌توانیم ساخت موشک را به شما آموزش دهیم.

دستیار و مشاور ویژه فرمانده کل قوا افزود: در این سفر قرار شد تهرانی مقدم آموزش‌های لازم را ببیند البته ما از لیبی هم موشک گرفتیم هرچند آنجا آدم دیوانه‌ای وجود داشت اما رهبری به ما می‌گفت که موشک ها را مهندسی معکوس کنید که تهرانی مقدم این وظیفه را به عهده گرفت. شهید تهرانی مقدم همانند چشمه‌ای بود که دائم می‌جوشید. قلب او پر از ایمان بود. او بعد از جنگ با نشاط و روحیه تلاش می‌کرد و آرامش نداشت.

فرمانده پیشین سپاه پاسداران در بخش سوم سخنان خود به دانشجویان توصیه کرد که شهدا را بشناسند و آن‌ها را به عنوان الگو انتخاب کنند.

وی همچنین از دانشجویان خواست که کشور، منطقه و نظام بین‌الملل را بشناسند زیرا باید جوانان مولفه‌های قدرت ملی، تاریخ، تمدن، انقلاب اسلامی، رهبری و ظرفیت‌های داخلی کشور را بدانند.

صفوی همچنین با بیان اینکه ما بعد از 35 سال نتوانستیم ظرفیت علمی دانشگاه ها را پشتوانه دستگاه های اجرایی کرده و علم را به ثروت و پیشرفت تبدیل کنیم خاطرنشان کرد: دولت در تنظیم و اجرای برنامه ششم توسعه می‌تواند از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها استفاده کند. زیرا ما با ظرفیت علمی می‌توانیم مقابل زیاده‌خواهی آمریکا بایستیم. آمریکا به دنبال عقب نگاه‌داشتن و مقابله با حقوق ایران در منطقه است.

دستیار و مشاور ویژه فرمانده کل قوا همچنین گفت: اکنون کشور با مشکل اشتغال جوانان روبروست که دولت موظف است این مشکل را برطرف کند. ایجاد اشتغال کار مشکلی است ولی دولت می‌تواند برای حل مشکلات کشور برنامه داشته باشد. همان طور که برنامه وزارت بهداشت موفق بوده و باید بابت آن به دولت تبریک گفت.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه ایران نسبت به کشورهای اطراف خود از وضعیت بهتری برخوردار است گفت: ما ملت و رهبری هوشمند داشته و دانشگاه‌های خوبی هم داریم. امیدواریم بتوانیم از شرایط پیچ تاریخی عبور کرده و کشور را به سمت پیشرفت علمی سوق دهیم. سپاه این آمادگی را دارد که با دانشگاه‌ها برای پیشرفت علمی کشور همکاری کند.

انتهای پیام

کد N586673

وبگردی