آفتاب
فایننشیال تایمز:

بروز جنگ هسته‌ای میان روسیه و آمریکا محتمل است

بروز جنگ هسته‌ای میان روسیه و آمریکا محتمل است

حدود 30 سال است که هیچ کشوری از سلاح هسته‌ای استفاده نکرده است اما با توجه به تنش به وجود آمده میان روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین به نظر می‌رسد این صلح دوام زیادی نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری فایننشیال تایمز در گزارشی با توجه به افزایش تنش میان مسکو و واشنگتن،‌ نوشت: به نظر نمی‌رسد صلح موجود در استفاده از سلاح هسته‌ای، صلح پایداری باشد. یکی از نکاتی که باعث بروز نگرانی در این باره است گسترش سلاح هسته‌ای در جهان و به‌خصوص در اختیار قرار گرفتن این سلاح‌ها توسط کشورهای بی‌ثبات و غیرقابل اعتمادی مثل پاکستان و کره شمالی است.

مسأله دیگر وجود شواهد زیادی است که نشان می‌دهد که جهان با بروز یک جنگ هسته‌ای تمام عیار فاصله زیادی ندارد و اما سومین مسأله که مهم‌تر است و اخیرا" رخ داده است بروز تنش‌های جدی میان روسیه و غرب بر سر مسأله اوکراین و تهدیدات دو طرف علیه یکدیگر است.

هم‌اکنون روسیه هم به طور مخفیانه و نیز به صورت علنی در حال بهبود و به روزرسانی تجهیزات هسته‌ای و زرادخانه اتمی خود است.

درهمین زمینه می‌شود به تهدید اخیر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه اشاره کرد که در سمیناری در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود گزینه استفاده از سلاح هسته‌ای روی میز است.

پوتین هم‌چنین دخالت خارجی‌ها در اوکراین را امری بیهوده دانسته اعلام کرده است که غرب نباید سر به سر روسیه بگذارد چون ما یکی از قدرت‌های هسته‌ای برتر جهان هستیم.

هفته گذشته نیز پراودا، سخنگوی شوروی در طول دوران جنگ سرد میان آمریکا و روسیه در مقاله‌ای، نوشت: روسیه با توانایی‌های هسته‌ای خود ناتو را غافلگیر خواهد کرد.

در ادامه این مقاله آمده است که تجهیزات هسته‌ای روسیه نسبت به آمریکا برتری استراتژیکی دارند. تجهیزات هسته‌ای که روسیه هم اکنون در اختیار دارد حتی از تجهیزات هسته‌ای ناتو نیز جدیدتر و کارآمدتر است و مقامات آمریکایی نیز به خوبی از این مسأله آگاه هستند. مقامات آمریکایی پیش‌تر متقاعد شده بودند که روسیه دیگر برای آن‌ها تهدید هسته‌ای محسوب نمی‌شود.

این گزارش در ادامه تهدیدات هسته‌ای روسیه را نه فقط یک تاکتیک سیاسی بلکه بسیار جدی دانسته است.

تهدیدات هسته‌ای روسیه علیه غرب تنها یک تاکتیک سیاسی و یا این‌که جلب نظر کارشناسان و مفسران غربی نیست، زیرا روسیه از توقف کمک نظامی غرب به اوکراین ناامید شده است. پس روسیه سعی دارد به غرب بفهماند که هرگونه دخالت بیش‌تر غرب در بحران اوکراین واکنش‌ جدی مسکو را به دنبال خواهد داشت که حتی ممکن است این واکنش، یک واکنش هسته‌ای باشد. حتی در صورتی که تهدیدات هسته‌ای روسیه علیه غرب جدی نباشد، اما بسیار خطرناک است.

هفته گذشته‌ فیلیپ بریدلاو، فرمانده نیروهای ناتو مستقر در اوکراین اظهار کرد که روسیه نیروها و تجهیزات نظامی که قابلیت استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را دارند به کریمه ارسال کرده است.

بر این اساس با ادامه جنگ در اوکراین خطر رویارویی روسیه و نیروهای ناتو افزایش می‌یابد.

نکته مهم این است که افزایش تنش میان واشنگتن را باید جدی دانست و هیچ تضمینی وجود ندارد که یکی از دو طرف دست به اشتباهی بزرگ، یعنی استفاده از سلاح هسته‌ای بزنند.

انتهای پیام

کد N586378

وبگردی