آفتاب

حاشیه‌هایی از سفر پوتین و اوباما به استرالیا

حاشیه‌هایی از سفر پوتین و اوباما به استرالیا

به نظر می‌رسد حاشیه‌های نشست گروه 20 در بریسبن استرالیا تمامی ندارد، از پیشمرگ پوتین تا درخواست وقیحانه همراهان رئیس‌جمهور آمریکا برای تخریب یک میدان در این شهر.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، درحالی که یکی از کارمندان هتل هیلتون در بریسبن استرالیا درباره سرو غذا برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه افشاگری کرد به نظر می رسد اقدامات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شرم‌آورتر از درخواست بی‌منطق باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نبوده است.

هتل هیلتون میزبان پوتین و هیات همراهش در جریان نشست دو روزه 15 و 16 نوامبر در استرالیا بود و رئیس‌جمهوری روسیه پیش از اختتامیه نشست، استرالیا را به مقصد کشورش ترک کرد که علت آن نیز تاکنون به درستی مشخص نشده است. با این حال پوتین گفته بود برای اینکه روز دوشنبه به موقع در محل کارش حاضر باشد، لازم است که زودتر نشست اقتصادی گروه 20 را ترک کند چرا که سفری طولانی در پیش دارد.

کارمند هتل هیلتون استرالیا گفت، فردی پیش از سرو غذا برای پوتین، غذاهای رئیس جمهور روسیه را امتحان می‌کرد تا مسموم نباشد. اگر چه این امر می‌تواند در میان رهبران جهان امری عادی محسوب شود اما از آنجایی که احتمالا خصومت‌ها علیه پوتین به دلیل بحران اوکراین بالا گرفته است، ممکن بود وی مسموم شود.

این کارمند ناشناس هتل هیلتون گفت،‌ تدابیر امنیتی شدیدی برای پوتین در نظر گرفته شده بود و پوتین یکی از قدرتمندترین رهبران میهمان این هتل محسوب می‌شد. به گفته وی رهبران موریتانی و مکزیک نیز در جریان نشست جی 20 در این هتل اقامت داشتند اما 75 درصد اتاق‌ها را همراهان پوتین اشغال کرده بودند.

در زمانی که اجلاس جی 20 برگزار می‌شد، همزمان روسیه ناوگانی از کشتی‌های جنگی را به ساحل استرالیا اعزام کرد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر دولت ائتلافی انگلیس با به سخره گرفتن اقدامات پوتین گفت: من لزومی ندیدم که برای تامین امنیتم با خود کشتی جنگی به جی 20 بیاورم، من اطمینان دارم خطری پوتین را تهدید نمی‌کند!

تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا نیز به این حاشیه دامن زد و در جریان سخنانش این مساله را "الگوی تاسف بار" قدرت‌نمایی ارتش روسیه توصیف کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه همانند سایر رهبران جهان محافظان شخصی خود را به استرالیا برده بود و افسران پلیس مخفی نه تنها در داخل هتل بلکه در خارج هتل نیز مشغول گشت‌زنی بودند.

با این حال این تنها پوتین نبود که درخواست‌های جنجالی داشت. در جریان نشست دو روزه استرالیا فاش شد که هیات همراه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا درخواست کرد تا یک میدان اصلی در بریسبن تخریب شود! این میدان در نزدیکی دانشگاه کوئینزلند در حومه غربی شهر واقع شده است و اوباما در محوطه بسته آن سخنرانی کرد.

علت درخواست تخریب این میدان این بوده است که خودروهای وابسته به رئیس‌جمهوری آمریکا که تعداد آنها بی‌شمار بود، مجبور نشوند در این میدان از سرعت خود بکاهند؛ درخواستی که با مخالفت مقام‌های کوئینزلند مواجه شد.

انتهای پیام

کد N586206

وبگردی