آفتاب
رییس موره:

رویکرد موزه علم و فناوری، تربیت انسان متفکر و خلاق برای تغییر جهان است

رویکرد موزه علم و فناوری، تربیت انسان متفکر و خلاق برای تغییر جهان است

رییس موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی، رویکرد اصلی موزه را تربیت انسان جستجوگر، متفکر، خلاق و عالم برای تغییر جهان و بهبود کیفیت زندگی بشر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیف‌الله جلیلی، صبح امروز طی سخنانی در چهارمین همایش سالانه موزه علوم و فناوری با عنوان «ترویج علم در موزه‌ها و مراکز فرهنگی» که طی امروز و فردا در محل تالار امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، اظهار کرد: موزه علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، تنها موزه مشابه مراکز علم (Science Center) در دنیا است که هدف آن ایجاد فضایی فعال و آگاهی بخش برای تمام گروه‌های سنی به منظور آشنایی هر چه بیشتر با میراث علمی، فرهنگی، فناوری، خدمات علمی و فنی دانشمندان و فرهیختگان ایرانی به جامعه بشری در طول تاریخ و ارتقاء دانش عمومی مردم است.

وی افزود: در این موزه تلاش می‌شود که بر مبنای تحقیقات، علوم و فناوری به شکلی ساده در اختیار همگان قرار گیرد و به قشرهای مختلف مردم نشان داده شود که دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی چه تلاش‌هایی انجام داده‌اند تا بشر بتواند زندگی راحتی داشته باشد. همچنین نشان داده شده است که چه تلاش‌های علمی در ایران و جهان در جریان است.

رییس موزه علوم و فناوری با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تصریح کرد: بر اساس دو بند «ارتقاء روحیه نشاط، امید، خودباوری، نوآوری نظام‌مند، شجاعت علمی و کار جمعی و وجدان کاری» و همچنین «احیای تاریخ علمی و فرهنگی مسلمانان و ایران و الگوسازی از مفاخر و چهره‌های موفق عرصه علم و فناوری» موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی رویکرد جدید و اصلی خود را تربیت انسان جستجوگر، متفکر، خلاق و عالم برای تغییر جهان و بهبود کیفیت زندگی بشر انتخاب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به هدف ذکر شده باید انسانی با کارآیی بهتر تربیت شود و انسان با کارآیی بهتر با شناخت خود و جهان اطرافش تربیت خواهد شد که یکی از راه‌های آن، تقویت بنیه علمی افراد جامعه است. در واقع کسانی می‌توانند به بهبود زندگی بشر کمک کنند که شناخت بهتری از علوم و فناوری داشته باشند.

جلیلی، برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های این چنینی را در راستای اهداف ذکر شده از جمله راه‌های آشنا کردن عموم مردم با علوم دانست و اظهار کرد: این کنفرانس‌ها می‌تواند یکی از روش‌های موثر برای ترویج علم و فناوری باشد و همچنین می‌تواند روحیه تحقیق و تفحص و علاقه جوانان به فعالیت در زمینه‌های علمی و صنعتی را تقویت کند.

انتهای پیام

کد N586164

وبگردی