آفتاب

تعهدات تجاری کابل و اسلام آباد عملی می شود/ واکنشها به تاخير در انتخابات پارلمانی افغانستان

تعهدات تجاری کابل و اسلام آباد عملی می شود/ واکنشها به تاخير در انتخابات پارلمانی افغانستان

عملی شدن تعهدات تجاری کابل و اسلام آباد، آمادگی هند برای کمک به برقراری ثبات پس از خروج ناتو و واکنش ها به تاخير در انتخابات پارلمانی افغانستان از جمله تحولات همسایگان شرقی کشورمان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های افغان گزارش دادند که تعهدات تجاری میان افغانستان و پاکستان تا یک ماه دیگر عملی می شود.

مسئولان اتاق تجارت و صنایع و وزارت تجارت کشور افغانستان روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند که تعهدات تجاری میان افغانستان و پاکستان تا یک ماه دیگر عملی خواهد شد و مشکلات بخش ترانزیتی تا آخر ماه دسامبر حل می شود.

بر اساس این گزارش محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در جریان دیدار با همتای پاکستانی توافق نامه اقتصادی امضا کرد. بر اساس توافق نامه دوجانبه باید تمام واردات و صادرات هر دو کشور به پنج میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۸ برسد.

رئیس اتاق تجارت افغانستان گفت که سفر هیئت اتاق تجارت با رئیس جمهوری این کشور به پاکستان در راستای افزایش روابط اقتصادی، بهبود تجارت ترانزیتی میان دو کشور و جلب سرمایه گذاران پاکستانی به افغانستان است.

کارشناسان همچنین اعلام کردند که هند به کمک های خود در زمینه بازسازی افغانستان و کمک به برقراری صلح و ثبات پس از خروج نیرو های بین المللی از این کشور ادامه می دهد.

این در حالیست که سلمان خورشید وزیر خارجه سابق هند گفته بود سیاست دهلی نو در قبال افغانستان به منظور کمک به این کشور هرگز تغییر نخواهد کرد.

ویشال چاندرا پژوهشگر هندی امنیت را یک چالش برای دولت جدید افغانستان خواند و گفت برای رفع آن زمان زیادی لازم است.

به عقیده کارشناسان، نیروهای امنیتی افغانستان به سلاح و تجهیزات نظامی کافی برای مبارزه علیه شورشیان مجهز نیستند، به همین دلیل  فعالیت گروه طالبان در این کشور افزایش یافته است.

رسانه ها همچنین از کشته شدن چهار نفر در جریان حملات هوایی هواپيماهای بدون سرنشين نيروهای خارجي به ننگرهار خبر دادند که نقش گسترده ای را در سازماندهی حملات تروریستی در ننگرهار بر عهده داشتند.

عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی رئیس جمهوری افغانستان تاخير در انتخابات پارلمانی را خلاف قانون اساسی این کشور برشمرد.

این درحالیست که فعالان جامعه مدنی با توجه به تجربه انتخابات رياست جمهوری كه بيش از شش ماه همراه با تقلبات گسترده بود، خواستار تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی شدند.

کد N585981

وبگردی