آفتاب

ضرب‌الاجل دانشجویان میانماری به دولت برای انجام اصلاحات آموزشی

ضرب‌الاجل دانشجویان میانماری به دولت برای انجام اصلاحات آموزشی

دانشجویان میانماری دولت را تهدید کرده‌اند که اگر قانون آموزشی مبنی بر ممنوعیت شرکت در فعالیت عمومی و محدودیت آزادی آکادمیک را اصلاح نکنددست به اعتراضات گسترده خواهند زد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دبیرکل فدراسیون اتحادیه دانشجویان میانمار در این باره گفت: پس از چهار روز متوالی نادیده گرفتن هشدارها جهت بازداشت معترضان در یانگون، پایتخت قدیمی میانمار، دانشجویان به دولت 60 روز فرصت دادند تا به درخواست‌های آن‌ها رسیدگی کنند.

میانمار از سال 2011 و پس از واگذاری قدرت از سوی حاکمان نظامی به دولت غیرنظامی ژنرال اسبق، تین سین با اصلاحات سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند. اما تحلیل‌گران معتقدند که سیستم آموزشی این کشور مربوط به دوران حکمرانان پیشین است؛ زمانی که هر چیزی که در کلاس درس آموزش داده می‌شد تحت کنترل شدید دولت و هرگونه فعالیت سیاسی ممنوع بود.

در واکنش به این اعتراضات وزارت آموزش طی بیانیه‌ای اعلام کرد، قانون آزادی آکادمیک را ضمانت می‌کند و خواسته دانشجویان از جمله ایجاد تشکیلاتی از اتحادیه دانشجویان در ساختار قانونی می‌گنجد.

پیرو قانون آموزشی که در ماه سپتامبر توسط پارلمان تصویب شد، اتخاذ تمامی تصمیمات سیاسی و آموزشی برعهده وزیراست.

طبق این قانون ایجاد اتحادیه دانشجویی توسط دانشجویان و استفاده از زبان محلی در استان‌های قومی ممنوع است.

دبیرکل فدراسیون اتحادیه دانشجویان در ادامه اظهاراتش با غیر منطقی خواندن تصمیم گیری وزرا درباره برنامه‌های آموزشی درباره واکنش دولت به دانشجویان افزود: دولت عقاید و پیشنهادات دانشجویان، معلمان و دانشگاهیان را نمی‌پذیرد.

سیستم آموزشی میانمار زمانی در بین کشورهای آسیایی بهترین بود اما حاکمیت نظامی باعث تعطیلی دانشگاه‌ها و تشدید محدودیت‌ها در فرآیند آموزش شد. اما تهدید دانشجویان جهت اقدام به اعتراضات گسترده در سراسر میانمار موقعیتی حساس در این کشور محسوب می شود چرا که دانشجویان به عنوان خط مقدم مبارزان دموکراسی خواه پیش از این در سال 1988 مورد واکنش بسیار خشونت آمیز دولت نظامی قرار گرفتند.

تظاهرات میانمار

انتهای پیام

کد N585864

وبگردی