آفتاب

سه رئیس جمهور بوسنی به دنبال اصلاحات

سه رئیس جمهور بوسنی به دنبال اصلاحات

اعضای جدید تیم ریاست جمهوری سه قومی بوسنی قول دادند تا به بن بست سیاسی طولانی مدت پایان داده و اصلاحاتی را که برای پیوستن به اتحادیه اروپا لازم است احیا کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ریاست جمهوری نخستین نهادی بود که پس از انتخابات ماه گذشته میلادی شکل گرفت و نمایندگان سه گروه در بوسنی، بوسینایی‌ها، کروات‌ها و صرب‌ها در جریان مراسم تحلیف قول دادند تا برای پایان دادن به درگیری‌ها و بن بست سیاسی ناشی از بحران اقتصادی، بیکاری و فرار مغزها با یکدیگر به همکاری پرداخته و به توافقات عمل کنند.

بوسنی مدت‌هاست که به دبنال تحقق پیشنهاد عضویتش در اتحادیه اروپاست که هفت سال قبل آن را ارایه کرده بود و علت طولانی شدت این عضویت این است که رهبران این کشور تاکنون نتوانسته‌اند درباره تغییر قانون اساسی که باعث تساوی حقوق اقلیت‌ها و تقویت نهادهای مرکزی برای عمل گرا‌ شدن کشور می‌انجامد، به موفقیتی برسند.

باقر عزت بگوویچ، رئیس جمهور گروه بوسنیایی‌ها گفت: در چهار سال آتی من انتظار دارم که نهاد ریاست جمهوری بوسنی به یک نیروی محرک برای سوق دادن کشور به سمت اصلاحات با هدف پیوستن به اتحادیه اروپا که هدف اصلی و مهم کشور است، تبدیل شود.

ملادن ایوانیچ، رئیس جمهور انتخابی از گروه صرب‌ها نیز گفت: مردم بوسنی و هرزگوین از تنش‌های موجود خسته و ناکام شده‌اند و از اینکه در یک بحران اقتصادی و بیکاری گسترده گرفتارند. آن‌ها از نبود ایده‌های مناسب در چگونگی ایجاد تغییرات در کشور دچار افسردگی هستند اما این برهه باید بگذرد.

کشور بوسنی و هرزگوین دارای سه رئیس‌جمهور برای سه قوم مختلف این کشور است.

انتهای پیام

کد N585519

وبگردی