آفتاب

تحریم‌های پیشنهادی کارشناسان سازمان ملل علیه تروریست‌ها

تحریم‌های پیشنهادی کارشناسان سازمان ملل علیه تروریست‌ها

گروهی از کارشناسان هیات سازمان ملل در امور القاعده با ارائه پیشنهادات جدیدی برای تحریم تروریست‌ها، خواستار مصادره تانکرهای حامل نفت گروه داعش و جبهه النصره در عراق و سوریه شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارش این هیات که اواخر روز دوشنبه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد آمده است که شورای مذکور منع جهانی تجارت با تروریست‌های عراق و سوریه را اعلام کرده ودس تور داده است که هیچ کشوری اجازه ورود و یا خروج به هواپیماهایی که عازم سوریه وعراق هستند، ندهد.

هیات کارشناسان هشت عضوی با بیان اینکه تحریم‌ها نقش تاثیرگذاری بر روی مختل کردن عملکرد شبه نظامیان داعش و جبهه النصره وابسته به القاعده دارند، تاکید کرد که تحریم‌ها به تنهایی برای مقابله با تهدید این گروه‌ها در خاورمیانه و جهان کافی نیست. هیات کارشناسان سازمان ملل در امور القاعده خواستار اشتراک گذاری بیشتر اطلاعات میان دولت‌ها و اقدامات جدی دولت‌ها علیه فروش تسلیحات، جذب و تامین مالی تروریست‌ها شد.

این گزارش‌ بنا به درخواست شورای امنیت که در قطعنامه 15 اوت ذکر شده بود تهیه شد و هدف از آن ارزیابی تهدیدات تروریستی گروه تروریستی داعش و جبهه النصره بوده است. طبق گفته کارشناسان، کشورهای عضو شورای امنیت بر این باورند که بیش از 20 هزار شبه نظامی و یا حتی به گفته برخی 30 هزار شبه نظامی، از جمله از 80 کشور جهانی در عراق و سوریه می‌جنگند.

به گفته آن‌ها تروریست‌های النصره که در سوریه فعالند، علیه نیروهای دولتی سوریه وغیر نظامیان حملات گسترده‌ای انجام می‌دهند و در این میان گروه‌های اقلیت بیشتر هدف حمله قرار می‌گیرند. هر دوی این گروه‌ها از درگیری سوریه "به عنوان بهانه‌ای برای جلب حامیان مالی بین‌المللی و داوطلبان و جذب هزاران شبه نظامی خارجی و میلیون‌ها دلار پول" استفاده می‌کنند.

طبق برآورد کارشناسان داعش روزانه 47 هزار شبکه نفت خام روزانه در عراق و سوریه تولید می‌کند و با قیمت 18 تا 35 دلار به فروش می‌رساند که درآمد آن‌ها را بین 846 هزار دلار تا یک میلیون و 645 هزار دلار می‌رساند. به گفته آن‌ها مصادره تانکرهای نفت موجب توقف قاچاق نفت و درآمدزایی برای داعش و جبهه النصره می‌شود.

در همین حال کارشناسان بر پایه اطلاعات یکی از کشورهای عضو اعلام کردند، گروه داعش طی یک بازه زمانی 12 ماهه 35 تا 45 میلیون دلار از باج گیری کسب درآمد کرده است. طبق این گزارش منابع مالی جبهه تروریستی النصره بر روی کمک مالی حامیان این گروه در منطقه وابسته است و در برخی موارد گزارش‌هایی از قاچاق آثار عتیقه منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N585497

وبگردی