آفتاب
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

قانون مجازات مجرمان باید از بازدارندگی برخوردار باشد

قانون مجازات مجرمان باید از بازدارندگی برخوردار باشد

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: قانون مجازات مجرمان باید از نوعی بازدارندگی برخوردار باشد تا مجرم مجددا به چرخه جرم باز نگردد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: قانون مجازات مجرمان باید از نوعی بازدارندگی برخوردار باشد تا مجرم مجددا به چرخه جرم باز نگردد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در دیدار فرمانده انتظامی استان قم، امنیت بیش از پیش قم را در گرو نظارت پلیس با تقویت گشت‌های شبانه روزی در سطح شهر دانست و تاکید کرد: یکی از راه‌های بازدارندگی سرقت تعدد گشت‌های نیروی انتظامی است.

وی در ادامه دومین عامل بازدارندگی را در حوزه دستگاه قضایی خواند و تصریح کرد: امنیت مساله‌ای حیاتی است، گمان نمی‌کنم قانون ناقص باشد و اگر ناقص است باید در این زمینه فکری بشود تا مجازات مجرمان بازدارنده شده و مجرم دوباره به چرخه جرم برنگردد.

این مرجع تقلید ضمن تاکید بر تشدید قوانین علیه مجرمان سابقه‌دار، گفت: پلیس برای گرفتن یک سارق می‌بایست زمان زیادی را صرف کند و نیز بودجه زیادی را هزینه کند تا وی دستگیر شود.

مکارم‌شیرازی افزود: زمانی که می‌گویند قاضی مخیر است یعنی بر حسب مقدار جرم، یعنی مجرم کیست، جرمش چیست و همچنین زمان و مکان وقوع جرم چه زمان است، همه این‌ها در تصمیم گیری وی تاثیرگذار است و به عنوان مثال دستگیری در ماه رمضان و شب قدر تعزیر آن قوی‌تر و متفاوت‌تر از دیگر روزهای سال است.

وی ادامه داد: هر کدام از مجرمین به هنگام دستگیری در مواجهه با پلیس به اقداماتی همچون تهدید ماموران با چاقو، اسپری زدن و یا فرار با خودرو آن هم خلاف جهت دست می‌زنند که تمامی اینها تعزیر دارد و می‌بایست در تشدید مجازات مجرم لحاظ شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری کنگره بین المللی خطر جریان‌های تکفیری در قم طی هفته آینده اشاره کرد و بر لزوم اهمیت آن تاکید کرد.

این مرجع تقلید ادامه داد: الازهر مصر که ابتکار عمل ایران و شیعه را دیده است به فکر افتاده تا کنگره تکفیری در برائت از تکفیری‌ها آن هم عجولانه و 10 روز پس از برگزاری این کنگره، در مصر برگزار کند.

کد N585135

وبگردی