آفتاب
مهر گزارش می‌دهد

عدم پیش بینی تشکیل آب بند برای تصفیه خانه گرمسار /آب گیری آزمایشی سد نمرود در حال بررسی است

عدم پیش بینی تشکیل آب بند برای تصفیه خانه گرمسار /آب گیری آزمایشی سد نمرود در حال بررسی است

گرمسار – خبرنگار مهر: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر این که آب گیری آزمایشی سد نمرود در حال بررسی است گفت: هنوز درباره زمان افتتاح این سد به زمانبندی مشخصی نرسیده ایم.

رحیم میدانی عصر دوشنبه در حاشیه بازدید از محل اجرای پروژه مرمت و بازسازی کانال انتقال آب سیمین دشت به گرمسار و طرح تصفیه خانه در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به بررسی زمان آب گیری آزمایشی سد نمرود شهرستان گرمسار گفت: این طرح در حال بررسی و ارزیابی است ولی برای افتتاح آن هنوز به زمانبندی مشخصی نرسیده ایم.

وی با تاکید بر اختصاص کامل اعتبارات این سد برای رفع نواقص به صورت اصولی و قطعی خاطر نشان کرد: اجرای پروژه های آبرسانی به گرمسار برای علاج بخشی کانال انتقال آب سیمین دشت برای همه ما از اهمیت خاصی برخوردار است و تمام تلاش خود را برای بهره وری مناسب و بدون نقص آن به کار خواهیم گرفت.

در تصفیه‌خانه گرمسار پیش‌بینی تشکیل آب‌بند انجام نشده بود

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان نیز در این گفتگو با اشاره به اینکه شوری آب رودخانه با  ECبالا تاثیرات غیرمتعارف بر آب شرب گرمسار می گذارد تصریح کرد: وقتی ازطریق کانال آبگیری، تصفیه خانه انجام شود، بو و طعم ناشی از مواد عالی از بین خواهد رفت.

عباس تجلی با یادآوری وجود چند آسیب در تصفیه خانه گرمسار عنوان کرد: در تصفیه خانه های دیگر مناطق آب بند درست می شود تا زمانی را برای ته نشین شدن آب در نظر گرفت اما در گرمسار این امر اجرا نشده بود و اغلب طیف وسیعی از کدورات آب رودخانه وارد تصفیه خانه می شد ولی با رویکرد جدید، بو و طعم بد آب رفع شده است.

وی ظرفیت تصفیه خانه جدید آب شرب گرمسار را مناسب ارزیابی کرد و اذعان داشت: در حال حاضر ظرفیت این تصفیه خانه ۲۲۰ لیتر در ثانیه است و امیدواریم با انتقال آب از حبله رود ظرفیت آن تا افق سال ۱۴۰۵ به ۵۲۰ لیتر در ثانیه برسد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان اذعان داشت: طرح انتقال آب با لوله به گرمسار در مراحل اولیه، با خط انتقال به قطر ۷۰۰ میلیمتر از بند انحرافی سیمین دشت تا تصفیه خانه گرمسار در حال انجام است.

حریم خط لوله نفت مشکلاتی برای انتقال آب چاه‌های آلوئک به ایوانکی ایجاد کرده است

نماینده مردم شهرستان های گرمسار، آرادان و ایوانکی در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار مهر در گرمسار درباره خط انتقال آب به شهر ایوانکی ابراز داشت:۴۰ کیلومتر اجرای خط لوله در این شهر هنوز انجام نشده که البته انتقال آب از تصفیه خانه به ایوانکی را به پیمانکاران واگذار کرده ایم و لازم است خط انتقال آب ایوانکی همزمان با طرح پیش برود.

غلامرضا کاتب با تاکید بر این که باید برای این طرح در بودجه ۹۴ اعتبارات آن پیش بینی شود و توسط وزارت نیرو در طرح ها با ردیف اعتباری قرار گیرد اظهار داشت: طرح انتقال آب آلوئک به ایوانکی دو ماه پیش انجام شد، این طرح  ۳حلقه چاه دارد که یک حلقه آن افتتاح شده است.

وی با اشاره به این که میزان انتقال آب چاه های آلوئک به ایوانکی برخلاف انتظار، صرفا ۲۵ لیتر وصل شده و به لحاظ عدم تست مناسب، لوله دچار شکستگی شده و هنوز خط انتقال آب ایوانکی تکمیل نشده گفت: حریم خط لوله نفت مشکلاتی را به وجود آورده و انشاء الله  لوله قدیمی و غیر قابل استفاده را خارج و لوله گذاری جدید می شود.

نماینده مردم شهرستان های گرمسار، آرادان و ایوانکی در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که در سفر وزیر قرار شد دو مجتمع آب روستایی در شهرستان های گرمسار و آرادان ایجاد شود ولی متاسفانه تاکنون این مهم انجام نشده افزود: پروژه آبرسانی روستای رامه  هم حدود پنج سال است آغاز شده و با وجود داشتن لوله فقط نیاز به اعتبارات لازم برای آغاز عملیات اجرایی دارد.

انجام مطالعات ژئوتکنیک بسیار محدود در مسیر انتقال آب سیمین دشت به گرمسار

مشاور شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که مسئله شوری آب حبله رود ازسال ۱۳۶۹ در چارچوب ایجاد سد نمرود و جداسازی آب شیرین و شور، توسط شرکتی یوگسلاوی مطرح بوده تصریح کرد: به خاطر جنگ، تمام کارشناسان خارجی این طرح، کشور را ترک کردند و این طرح به شرکت لار سپرده شد که مطالعات فاز اول در سال ۱۳۷۳ انجام شد.

داوود ابراری با بیان این مطلب که طرح مذکور طبق مطالعاتی که سازمان فائو انجام داده بود با اجرای یک کانال در مسیر سد انحرافی، آب شیرین را به گرمسار منتقل می کند عنوان کرد: سال ۱۳۷۸ فاز دوم مطالعات طرح انتقال آب برای شهرستان گرمسار به اتمام رسید و قبل از انجام فاز دوم، اجرای کانال از قسمت انتها به سمت سیمین دشت شروع شد و در سال ۱۳۸۳ به پایان رسید ولی بهره برداری از آن با مشکلاتی مواجه شد.

وی با تاکید بر این که به دلیل کم اهمیت بودن این سازه در گذشته مطالعات ژئوتکنیک بسیار محدودی در مسیر انتقال آب سیمین دشت به گرمسار انجام شده اذعان داشت: کمبود و نقص مطالعات انجام و عدم شناخت از ژئوتکنیک خاک پس از بهره برداری خود را نشان داد و کانال آبرسانی دچار نشتی آب و شکستگی شد.

تعویض خاک، زیر سازی و قرار گرفتن سازه برای جلوگیری از تجمع رسوبات

مشاور شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس با یادآوری این که تخریب این سازه و جسم کانال به دلیل مجاورت با راه آهن مخاطراتی را به وجود آورد ابراز داشت: این موضوع که موجب نگرانی همه شده است، باعث شد وزارت نیرو این پروژه را به شرکت مهاب قدس بسپارد و بعد از مطالعات صورت گرفته از سال ۱۳۸۸ فاز اول علاج بخشی کانال انتقال آب سیمین دشت وارد اجرا شد و شرکت جهاد نصر انجام این طرح را برعهده گرفت.

ابراری عملیات علاج بخشی را شامل چند بخش مانند رفع مشکلات کانال در سازه، بدنه خاکریز و جایگزین کردن آنها، ساماندهی آبراه هایی که از زیر گذرهای کانال که ابعاد مناسب نداشت عبور می کرد دانست و بیان داشت: در این بخش سازه ها تغییر کرد تا جریان سیلاب و روان آب ها که گل غلیظ و رسوبات و املاح در آن زیاد است کنترل شود.

وی با بیان این مطلب که از دیدگاه مشاوران طرح راه حل اقتصادی آن، تعویض خاک بود و به همین دلیل خاک مناسب به ضخامت ۸۰ سانتیمتر زیر سازی و سپس سازه روی آن قرار گرفت اظهار داشت: سیلی که اخیرا در این منطقه رخ داد حاکی از شرایط بسیار بد حوزه در تجمع رسوبات است و در این باره تعویض خاک و بتن آب بند در زیر سازه استفاده شد.

صرف اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال برای سد انحرافی سیمن دشت تا گرمسار در سال گذشته

معاون عمرانی استانداری سمنان  نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این مطلب که قرار بر این بود که طراحی برای رفع مشکلات گنبدهای نمکی باشد گفت: مشاور طراح با این دید وارد این پروژه شد، اگر این طرح دید فنی اولیه داشت، می توانست به لحاظ محیطی بسیاری از مسائل را رعایت کند.

پرهام جانفشان عراقی با تاکید بر اینکه لازم است با شرایط موجود درباره مساله آب شرب گرمسار اقدامی حیثیتی صورت گیرد و مشاوران باید ریسک پذیری های خود را کاهش دهند افزود: کانال انتقال آب سیمین دشت به گرمسار به طول ۳۷ کیلومتر از مسیر سد انحرافی سیمین دشت تا گرمسار ایجاد شده و در مرحله نخست و پایان سال گذشته بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار صرف مرمت و بازسازی آن شده است.

گفتنی است اجرای این پروژه در سال جاری ۸۲ میلیارد ریال اعتبار داشته و برای ادامه مرحله بعدی آن در سال آینده به ۵۴ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز خواهد داشت.

کد N585064

وبگردی