آفتاب

راهپیمایی بزرگداشت قیام دانشجویی در آتن

راهپیمایی بزرگداشت قیام دانشجویی در آتن

مردم یونان برای بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد قیام دانشجویان این کشور به خیابان‌های آتن رفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قیام خونین دانشجویی سال ۱۹۷۳ میلادی، نقش مهمی در سقوط دولت نظامی داشت که هفت سال بر مردم یونان حکومت کرده بود.

یورونیوز گزارش داد، راهپیمایی که بi طور سنتی در یادبود قیام سال ۱۹۷۳ دانشجویان برگزار می شود، امسال به اعتراض به سیاست های دولت کنونی نیز پرداخت. پس از سپری کردن زمانی نزدیک به پنج سال در شرایط ریاضت اقتصادی و بی‌کاری بالا، اکنون راهپیمایان فرصتی یافته‌اند تا سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت کنونی را که از ائتلاف محافظه‌کاران و سوسیالیست‌ها تشکیل شده، محکوم کنند.

نیروهای پلیس به طور گسترده در سطح شهر مستقر شده بودند و در برخی مناطق نیز درگیری‌هایی میان پلیس و معترضان روی داد.

راهپیمایی طبق سنت هر ساله از مقابل دانشگاه پلی تکنیک آتن آغاز شد. در سال ۱۹۷۳ نظامیان پس از کشتار وسیع دانشجویان به اشغال دانشگاه پرداختند.

راهپیمایان سپس به سوی سفارت آمریکا رفتند. بسیاری از ساکنان یونان معتقدند که آمریکا از حامیان اصلی دولت نظامی در این کشور بوده است.

یکی از دانشجویان می گوید: ما باید متحد باشیم. این حفظ روحیه مبارزه بود که باعث پیروزی در سال ۱۹۷۳ شد. ما نباید خود را تنها در یک نگرش حزبی محدود کنیم.

یکی دیگر از شهروندان می گوید: رویدادهای سال ۱۹۷۳ مختص زمان خاصی نیستند. آنها به ما آموختند که تنها در مبارزاتی شکست می خوریم که هرگز شروع نکرده باشیم.

مردم در گرامی داشت یاد کشته شدگان ۱۷ نوامبر سال ۱۹۷۳ میلادی، در مقابل ورودی دانشگاه پلی تکنیک گل گذاشته و به آنها ادای احترام کردند.

انتهای پیام

کد N585021

وبگردی