آفتاب

رویوران: روبوسی‌ها واقعیت اختلاف نظر قطر و عربستان را نمی‌پوشاند

رویوران: روبوسی‌ها واقعیت اختلاف نظر قطر و عربستان را نمی‌پوشاند

یک کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: توافق ریاض تغییری در قطب‌بندی‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ایجاد نمی‌کند.

حسین رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از توافق کشورهای عربی در نشست روز گذشته سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برای بازگشت سفیران عربستان، امارات و بحرین به دوحه گفت: آن چه در اجلاس ریاض به عنوان مقدمه‌ای برای اجلاس دوحه مطرح شده، تغییری در قطب‌بندی‌های داخل کشورهای عضو شورای همکاری ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: به عبارتی هم‌چنان قطر به دنبال سیاست‌های خود خواهد بود و به حمایت از اخوان المسلمین خواهد پرداخت و این در حالی است که عربستان از این کشور خواسته بود تا سیاست حمایتی‌اش را در قبال اخوان کنار بگذارد اما تا کنون قطر این خواسته را نپذیرفته است لذا این دید و بازدیدها و روبوسی‌ها واقعیت تضاد و اختلاف نظر را نمی‌پوشاند و اختلافات هم‌چنان باقی است و با وجود آن که قطر بخشی از اخوانی‌ها را به ترکیه تبعید کرد اما هم چنان مورد اعتراض امارات، بحرین و عربستان است و حاضر نیست بیش از این عقب‌نشینی کند.

این کارشناس مسایل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا این توافق توانسته است اهداف مورد نظر عربستان را محقق کند؟ گفت: خیر، قطر سعی کرده بهانه به دست عربستان ندهد اما این به آن معنا نیست که قطر حاضر است به همه خواسته‌های عربستان عمل کند. او سعی کرده که عقب‌نشینی جزیی داشته باشد اما بیش از این حاضر به عقب نشینی نیست و به نظر می‌رسد اختلافات هم‌چنان ادامه دارد و اجلاس آتی در دوحه این اختلافات را کاملا نمایان خواهد کرد.

رهبران شورای همکاری خلیج فارس در نشست روز یک‌شنبه خود در ریاض بالاخره به اختلافات با دولت قطر پایان داده و توافق کردند سفیران عربستان، امارات و بحرین به دوحه بازگردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری العربیه، سران شورای همکاری خلیج فارس که عصر یک‌شنبه نشستی را در ریاض برگزار کردند به اختلافات با دولت قطر پایان داده و قرار است نشست آتی سران این شورا در ماه آتی میلادی در قطر برگزار شود.

هم‌چنین در این نشست سران شورای همکاری خلیج فارس بر بازگشت سفیران عربستان، امارات و بحرین به دوحه توافق کردند.

در بیانیه این شورا آمده است: رسیدن به این توافق موجب حفظ وحدت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و تحقق منافع آن‌ها می‌شود و هم‌چنین صفحه جدیدی را در این شورا باز می‌کند که موجب پیشبرد اقدامات این شورا می‌شود.

رهبران شورای همکاری خلیج فارس هم‌چنین بر لزوم پایبندی تمامی کشورهای عضو این شورا به قوانین و تلاش برای حفظ امنیت و ثبات تاکید کردند.

در این بیانیه هم‌چنین بر لزوم تحکیم همکاری‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تاکید شده است.

این بیانیه پس از نشست عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت، حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی و محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد این کشور صادر شد. عمان در این نشست حضور نداشت.

هم‌چنین یک منبع مذکور در شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد: قطر در این نشست متعهد شد که تبیلغات خصمانه علیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را متوقف کرده و از اهانت به هرگونه کشوری در شبکه خبری الجزیره خودداری کند و به تحکیم روابط خود با شورای همکاری خلیج فارس بپردازد.

قرار است سفیران عربستان، امارات و بحرین پیش از نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که قرار است نهم و دهم دسامبر آتی در دوحه برگزار شود، به قطر بازگردند.

انتهای پیام

کد N584405

وبگردی