آفتاب

سریلانکا فرستاده ویژه نروژ را به کمک مالی برای شورشیان تامیل متهم کرد

سریلانکا فرستاده ویژه نروژ را به کمک مالی برای شورشیان تامیل متهم کرد

رئیس‌جمهوری سریلانکا، فرستاده ویژه نروژ را به کمک و حمایت مالی از ببرهای تامیل در جریان مذاکرات صلح متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "ماهیندا راجاپاکسه"، رئیس‌جمهوری سریلانکا از دولت نروژ خواست تا درباره رابطه "اریک سولهیم"، فرستاده این کشور به سریلانکا با شورشیان ببرهای تامیل به تحقق بپردازد.

سولهیم در تضمین توافق صلح و با وجود برنامه‌ریزی برای یک آتش میان دولت سریلانکا و شورشیان ناکام ماند.

راجاپاکسه این فرستاده را به تامین مالی برای شورشیان در جریان مذاکرات صلح و پیش از کمپین نظامی که این شورشیان را به سال 2009 شکست داد، متهم کرده است.

سولهیم که شخصیت کلیدی در اقدامات نروژ برای صلح میان دولت سریلانکا با ببرهای تامیل بین سال‌های 1999 تا 2006 بود، اخیراً تمایل خود را برای ارایه شواهد به هر دادگاه بین‌المللی جرایم جنگی اعلام کرد.

سریلانکا در جریان عملیات نظامی گسترده در مه سال 2009 ببرهای تامیل را شکست داد؛ اقدامی که باعث شد تا اتهاماتی مبنی بر کشته شدن 40 هزار غیرنظامی تامیلی توسط ارتش سریلانکا مطرح شود؛ اتهاماتی که دولت سریلانکا آن را رد می‌کند.

رئیس‌جمهوری سریلانکا ادامه داد: دولت نروژ باید این مساله را مورد بررسی قرار دهد. ما شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد فرستاده ویژه دولت نروژ به ببرهای تامیل کمک نظامی کرده است و آماده‌ایم تا این شواهد را به اشتراک بگذاریم.

انتهای پیام

کد N584052

وبگردی