آفتاب
معاون رئیس جمهور در امور زنان تاکید کرد

ضرورت تدوین برنامه جامع توسعه‌ امور زنان روستایی

ضرورت تدوین برنامه جامع توسعه‌ امور زنان روستایی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با توجه به تعدد دستگاه‌های مرتبط با زنان روستایی لازم است تا از طریق همکاری شبکه‌ای، هم اندیشی، هم گرایی و هم افزایی بین دستگاهی برنامه جامع توسعه امور زنان روستایی تدوین و عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار سرویس «زنان» ایسنا، شهیندخت مولاوردی در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه اسلامی که امروز در هتل پارسیان آزادی برگزار شد با بیان مطالب بالا اظهار کرد: طی سالهای گذشته به واسطه مجموعه برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های مختلف شاخص‌های آموزشی و بهداشتی در بین زنان روستایی ارتقاء می‌یافت، ولی این پیشرفت‌ها به علت عوامل اجتماعی اقتصادی و مسائل و مشکلات موجود در محیط‌های روستایی کیفیت زنان روستایی را چندان ارتقاء نداده است.

وی گفت: با توجه به آنکه بیشتر دستگاه‌های مربوط به زنان روستایی با تعدد موضوعات و اولویت‌های کاری مواجه هستند مجموعه اعتبارات تخصیص یافته به موضوع زنان روستایی تنها بخشی از آنان را شامل می‌شود بنابراین برنامه‌های انجام شده در سطح ملی یا منطقه‌ای تاثیرات مشهود و ملموسی نداشته اند.

وی افزود: با توجه به آنکه توسعه کشاورزی یکی از پیش شرط‌های توسعه روستایی و از مهمترین مسائلی است که اقتصاد و اجتماع کشور نیز با آن دست به گریبان است در کنار اهدافی که کشاورزی پایدار در پی تحقق آن است امروزه یکی از مهمترین دیدگاه‌های توسعه و ترویج روستایی، گام برداشتن در جهت نیل به کشاورزی پایدار از طریق به کار بستن دیدگاه جنسیتی و مشارکتی است.

وی تاکید کرد: با توجه به فعالیت زیاد زنان در عرصه کشاورزی، زنان می‌توانند نقش مهمی در جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی، حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشند.

مولاوردی گفت: اگر هدف تغییر وضعیت فعلی حاکم بر عرصه کشاورزی و تصویر آینده روشن برای این بازوی تاثیرگذار اقتصاد کشور است، ضرورت دارد تمام افراد جامعه در روند توسعه مشارکت داشته باشند و شرایط لازم برای به حداکثر رساندن تاثیر مثبت افراد فراهم شود و نابرابری‌ها در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، اکولوژیک و نابرابری‌هایی که اساس و سرچشمه آنها جنسیت انسانهاست، کاهش یابد و به مرور برچیده شود.

مولاوردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: نهاد زنان ملل متحد به مشارکت زنان روستایی در تصویب قوانین، سیاست‌ها و برنامه‌ها در تمام موضوعات مرتبط با زندگی این زنان از جمله تامین امنیت غذایی و بهبود معیشت این گروه از زنان تاکید می‌کند. همچنین برای تحقق این امر مهم ارائه آموزش و تجهیزات لازم و تکنولوژی مدرن توصیه شده است.

ادامه دارد...

کد N583895

وبگردی