آفتاب

ویژگی‌های شخصیتی علامه‌طباطبایی از زبان یکی از شاگردانش

ویژگی‌های شخصیتی علامه‌طباطبایی از زبان یکی از شاگردانش

همزمان با سی‌وسومین سالگرد رحلت علامه طباطبایی، آیین نکوداشت علامه محمدحسین طباطبایی با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار سمنان و یکی از شاگردان علامه برگزار شد.

همزمان با سی‌وسومین سالگرد رحلت علامه طباطبایی، آیین نکوداشت علامه محمدحسین طباطبایی با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار سمنان و یکی از شاگردان علامه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، آیت‌الله احمدی از شاگردان علامه طباطبایی و استاد حوزه و دانشگاه در این آیین اظهار کرد: علامه در کودکی والدین خود را از دست داد و به همراه برادرش به نجف رفت و از محضر آیت‌الله قاضی بهره‌های فراوان برد اما بعد از قطع شهریه شاگردان آیت الله قاضی پراکنده شدند و برادران طباطبایی نیز به تبریز بازگشتند.

وی خاطرنشان کرد: علامه شخصیت ذوابعادی است که نمی‌توان از یک بعد به شخصیت ایشان پرداخت. وی در فقه، اصول، فلسفه، اخلاق و تفسیر مجتهد بود.

رئیس انتشارات سمت اظهار کرد: تفسیر در حوزه‌ها مرده بود و آیت‌الله خویی بعد از نوشتن کتاب البیان قرار بود کتابی در باب تفسیر بنویسند که به ایشان گفتند این کار دون شخصیت شماست و آقای خویی هم کار را تعطیل کردند و این وظیفه خطیر را آیت‌الله طباطبایی بر عهده گرفت و آن را یک تنه انجام داد.

این استاد حوزه و دانشگاه تفسیر المیزان را دریایی ژرف نامید و گفت: به قول استاد مطهری قدر المیزان تا 100 سال دیگر شناخته می‌شود و همچنین ایشان گفته بودند من هر وقت می‌خواهم سخنرانی علمی کنم نگاهی به المیزان می‌کنم و یکی از موارد آن را می‌پرورانم.

احمدی خاطرنشان کرد: من نیز هر گاه مشکلی در باب آیه‌ای برایم پیش بیاید به المیزان رجوع می‌کنم و المیزان طلسمی است که همواره همراه من است.

وی با ابراز خوشحالی از ادامه راه علامه طباطبایی توسط شاگردانشان خاطرنشان کرد: آیت‌الله جوادی‌آملی راه استاد را در بخش تفسیر ادامه داد.

وی دائم‌الذکر بودن علامه طباطبایی را یکی دیگر از ویژگی‌های این عالم بزرگوار برشمرد و گفت: علامه بسیار کم حرف بود چون حرف زدن انسان را مشغول می‌کند و همواره به ذکر خدا مشغول بود و ذکر گفتنشان تا آخرین لحظه حیاتشان و در حالی که در بستر بیماری بودند و سخنی نمی‌گفتند ادامه داشت.

این دکترای فلسفه شرق، اخلاص را دیگر خصوصیت علامه بیان و تصریح کرد: علامه به خدا محبت داشت و جز به خدا نمی‌اندیشید و جز برای رضای او کاری نکرد و این یعنی اخلاص.

احمدی گفت: علامه بزرگوار هیچگاه از کلمه (من) استفاده نمی‌کرد و می‌گفت: اگر می‌خواهید رستگار شوید تکبر و خودخواهی را در وجود خود راه ندهید.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد پناهی امام جمعه موقت سمنان نیز در این مراسم گفت: علامه طباطبایی از نظر علمی و معنوی و عرفانی شخصیت بسیار ارزشمندی هستند اما در هر دو بعد ناشناخته باقی ماندند.

وی با اشاره به همزمانی سالگرد علامه با هفته کتاب گفت: ایشان انس زیادی با کتاب و کتابخوانی و کتابداری داشتند.

احمدپناهی اظهار کرد: عالمان دینی در دینداری ما نقش زیادی دارند پس باید در شناساندن این عالمان دینی بیشتر تلاش کنیم.

بر اساس این گزارش، سیدمحمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی نویسنده تفسیر المیزان، فقیه، فیلسوف و مفسر قرآن، در سال 1281 در تبریز متولد شد و 24 آبان ماه 1360 نیز چشم از جهان فروبست.

انتهای پیام

کد N583742

وبگردی