آفتاب

رهبر جریان المرده لبنان: به این زودی رئیس‌جمهور تعیین نمی‌شود/تمام سلام در امارات

رهبر جریان المرده لبنان: به این زودی رئیس‌جمهور تعیین نمی‌شود/تمام سلام در امارات

یکی از نمایندگان مسیحی پارلمان لبنان، اعلام کرد که اوضاع این کشور حکایت از آن دارد که در آینده نزدیک رئیس جمهور تعیین نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی محیط، سلیمان فرنجیة، یکی از نمایندگان مسیحی پارلمان لبنان و رهبر جریان المرده اعلام کرد: من نسبت به خوش‌بینی نبیه بری، رئیس پارلمان مطمئن نیستم و فضای حاکم در جامعه نشان از انتخاب رئیس جمهوری جدید ندارد، بلکه اتفاق جدید این است که حزب الله لبنان برای اولین بار نماینده خود یعنی عماد میشل عون، رهبر جریان ملی آزاد را برای ریاست جمهوری معرفی کرده است.

سلیمان فرنجیة افزود: رئیس جمهور قوی کسی است که مسیحیان لبنان آن را به رسمیت بشناسند و این رئیس جمهور نباید حتما از میان چهار قطب مارونی‌های لبنان باشد.

وی در پاسخ به مواضع اسقف مارونی لبنانی در خصوص اینکه تمام دستورها از خارج دریافت می‌شود افزود: من موافق این حرف نیستم چرا که ما اختیارات خود را داشته و به بررسی هر اتفاقی که در منطقه بیفتد می‌پردازیم و طبق این چارچوب سیاست خود را پایه‌ریزی کرده و از دستورات هیچ کس اطاعت نمی‌کنیم.

این نماینده پارلمان لبنان تاکید کرد: هیچ یک از ما سیاست‌های خارجی را که به ضرر کشورمان باشد اجرا نمی‌کنیم اگرچه گاهی اوقات با اتهامات دیگران در این خصوص مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهوری کشور نباید تنها در خدمت یک شخص و گروه خاص باشد، افزود: مسیحیان کسی را می‌خواهند که نماینده یک فراکسیون مسیحی در کشور باشد و ما نیز در مقابل به آنان اعلام کردیم که ما یک رئیس جمهور قوی می‌خواهیم.

فرنجیة اعلام کرد که بشار اسد به ولید معلم، وزیر خارجه کشورش گفته که روابط صددرصدی خود با فرانسه و امثال آن را از بین ببرد و در مقابل همواره ارتباط خود با هم‌پیمانانش در لبنان را حفظ کند.

وی در خصوص شانس خود برای رسیدن به پست ریاست جمهوری لبنان گفت: خط مشی من سیاسی و طبق نگرش عرب گرایی است. من از تمامی کسانی که اسمم را وتو نکردند تشکر می‌کنم اما موضع من همواره ثابت بوده و بارها اعلام کرده‌ام که تا زمانی که میشل عون از نامزدی برای ریاست جمهوری کنار نرود، نامزد این پست نخواهم شد.

فرنجیة در خصوص حمایت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان از نامزدی میشل عون برای ریاست جمهوری کشور گفت: حمایت نصرالله از عون کاملا آشکار است و من تصور نمی‌کنم که وی گزینه دیگری را مطرح کند.

این نماینده مسیحی در پارلمان لبنان در ادامه گفت: حزب الله لبنان تعطیل شدن روند انتخاب رئیس جمهوری را نمی‌خواهد بلکه از گروه دیگر خواسته تا در این خصوص با مسیحیان گفت‌وگو کند و این به معنای توجه وی به مسیحیان است چرا که پیشتر حزب الله از میشل عون خواست تا با مسیحیان توافق کند.

از سوی دیگر، تمام سلام، نخست وزیر لبنان در پاسخ به دعوت مسئولان امارات به این کشور سفر کرد.

تمام سلام، در دیدار با مسئولان اماراتی در خصوص تحولات اخیر لبنان و منطقه بحث و گفت‌وگو کرد.

تمام سلام در خصوص خوش‌بینی نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نسبت به برگزاری هر چه سریعتر انتخابات گفت: امیدواریم که این اتفاق هر چه سریعتر رخ دهد و ما سعی داریم که در زمینه تلاش‌ها برای انتخاب رئیس جمهوری جدید، گشایشی رخ دهد و شرایط و افکار جدید به روند تحقق دستاوردها در این خصوص کمک کند.

تمام سلام، در پاسخ به سوالی در خصوص احساس وی به برگزاری انتخابات افزود: قاعدتا هر تلاشی در این مسیر پسندیده و مورد قبول است و اگر پیشرفتی در این مسیر رخ دهد به نفع ملت خواهد بود و بر تمام ما واجب است برای تسهیل روند انتخابات کشور تلاش کنیم.

نخست وزیر لبنان در خصوص چگونگی اوضاع دولت در صورت تمدید وظیفه پارلمان گفت: در خصوص اوضاع سیاسی داخلی آن هم در شرایط نزاع میان سران سیاسی و عدم انتخاب رئیس جمهوری کشور، شرایط مطمئنی در کشور حکمفرما نیست چرا که کشور و دولت بدون حضور رئیس جمهور و در شرایط سختی هستند که این اتفاق بسیار تاسف بار است، اما در این شرایط هر کس باید تلاش کند تا مانع فروپاشی نهادهای کشور شود. تمدید دوره پارلمان در کشور برای جبران خلأ ریاست جمهوری در کشور است.

انتهای پیام

کد N583490

وبگردی