آفتاب

یوهانیس، رئیس‌جمهور رومانی شد

یوهانیس، رئیس‌جمهور رومانی شد

نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری رومانی که امروز (دوشنبه) منتشر شد، از پیروزی "کلاوس یوهانیس" محافظه‌کار در این انتخابات خبر می‌دهد.

نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری رومانی که امروز (دوشنبه) منتشر شد، از پیروزی "کلاوس یوهانیس" محافظه‌کار در این انتخابات خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویکتور پونتا پس از شکست در این انتخابات گفت: من به کلاوس یوهانیس از حزب محافظه‌کار رومانی برای این پیروزی تبریک می‌گویم. مردم همیشه درست می‌گویند.

یوهانیس که از اقلیت آلمانی و شهردار شهر سیبیو است، در صفحه فیس‌بوکش نوشت: ما پیروز شدیم.

براساس نتایج اولیه که اوایل امروز توسط دفتر انتخابات رومانی و براساس شمارش یک‌سوم صندوق‌های رای اعلام شد، یوهانیس با کسب 55.8 درصد آرا از ویکتور پونتا با 44.2 درصد آرا پیشی گرفت و پیروز شده است.

نظرسنجی صورت گرفته پس از انتخابات نشان می‌داد که هر دو رقیب شانه به شانه هم هستند. نتایج نهایی و رسمی این انتخابات تا اواخر امروز اعلام می‌شود.

پونتا 42 ساله امیدوار بود که جوانترین رئیس‌جمهوری رومانی شود و حزب سوسیال دموکراتش را در قدرت باقی بگذارد.

دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری رومانی 2 نوامبر برگزار شد و پونتا 40 درصد و یوهانیس 30 درصد آرا را کسب کردند.

یوهانیس جانشین ترایان باسسکو می‌شود که پس از 10 سال از سمت خود به عنوان رئیس‌جمهوری رومانی کناره‌گیری کرد.

تحلیلگران گفته بودند، پیروزی پونتا در این انتخابات ممکن بود به رومانی در باقی ماندن به عنوان یک کشور با ثبات کمک کند اما پیروزی یوهانیس ممکن است مانند یک تنش سیاسی این کشور فقیر اروپا را بار دیگر تحت فشار بگذارد.

پونتا همچنین گفته با وجود شکست در این انتخابات از سمت نخست‌وزیری کناره‌گیری نمی‌کند و حزب سوسیال دموکراتش تا زمان انتخابات پارلمانی به سال 2016 همچنان در قدرت باقی می‌ماند.

انتهای پیام

کد N583445

وبگردی