آفتاب

رهامی: اهمیت گردش آزاد اطلاعات در جامعه شبیه گردش خون در بدن است

رهامی: اهمیت گردش آزاد اطلاعات در جامعه شبیه گردش خون در بدن است

یک استاد دانشگاه می‌گوید که اهمیت گردش آزاد اطلاعات در جامعه شبیه گردش خون در بدن است.

یک استاد دانشگاه می‌گوید که اهمیت گردش آزاد اطلاعات در جامعه شبیه گردش خون در بدن است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن رهامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره نقش رسانه‌ها اظهار کرد: اهمیت گردش آزاد اطلاعات و تبادل نظر آزاد در جامعه شبیه اهمیت گردش خون در بدن است. بدنی که می‌خواهد به فعالیت‌های اجتماعی ادامه دهد، ناگزیر است که خون سالم در آن به گردش در بیاید و اگر این خون به هر دلیل متوقف شود یا آلوده باشد، حیات شخص دچار مخاطره خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر گردش آزاد اطلاعات متوقف شود، جهت‌دار باشد و یا تحت تاثیر فشارهای سیاسی و کارگزاران حکومتی قرار گیرد، توسعه سیاسی و ادامه حیات جامعه دچار مخاطره خواهد شد. به همین دلیل در تمام قوانین اساسی کشورهای مترقی چند اصل در اوایل قوانین وجود دارد که آزادی رسانه‌ها و منع سانسور جزو آنهاست. بسیاری این مساله را به عنوان اصول بنیادین قانون در نظر می‌گیرند تا نتوان آن را تغییر داد.

دبیرکل مجمع مدرسین دانشگاه در ادامه بیان کرد: توسعه سیاسی کشور عوامل مختلفی دارد. طبیعی است که احزاب، تشکل‌های سیاسی، فضای باز جامعه و همکاری حکومت از عوامل موثر توسعه سیاسی هستند اما اگر همه این عوامل وجود داشته باشد ولی امکان انتقال آزاد اطلاعات و تبادل نظر فراهم نباشد و فضای باز گفتمان و تضارب آرا شکل نگیرد این عوامل در توسعه سیاسی چندان موفق نخواهند بود.

وی اضافه کرد: در مشروطیت از مطبوعات به خوبی به عنوان رکن چهارم مشروطیت نام بردند یعنی در فضای بیش از 110 سال پیش پدران ما درک می‌کردند که اگر قرار است در ایران توسعه سیاسی صورت گیرد و مشروطیت به اهداف خودش برسد ناگزیر هستیم که مطبوعات آزاد و مستقل داشته باشیم.

این فعال سیاسی همچنین گفت: امروز که ضرورت ارتباطات بیش از پیش احساس می‌شود و روز به روز به کسب تجارب جهانی، تبادل نظر، کسب اطلاعات و تضارب آرا بیشتر نیاز است و ما هر روز احساس ضرورت بیشتری می‌کنیم تا از دستاوردها و تجارب دیگران استفاده کنیم بحث نقش مطبوعات در توسعه سیاسی بیشتر از دوران مشروطه خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم کشور توسعه یافته‌ای باشیم که بحران‌های سیاسی و اجتماعی نداشته باشیم و در صحنه بین‌الملل به عنوان یک ملت زنده و سربلند حاضر شویم ناگزیریم از گردش آزاد اطلاعات، رسانه‌های مستقل و غیردولتی و رسانه‌هایی که می‌توانند با شجاعت و صداقت به گردش آزاد اطلاعات بپردازند و تحت تاثیر تغییر و پیگیری‌های قضایی قرار نگیرند، دفاع کنیم و این نه تنها رسالت خود مطبوعات بلکه ماموریت فرد فرد کسانی است که برای توسعه سیاسی و اجرای قانون اساسی و سربلندی کشور تلاش می‌کنند.

رهامی با اشاره به اینکه باید تریبون‌ها در اختیار اندیشمندان و صاحب نظران قرار گیرد، یادآور شد: بیان معضلات اساسی کشور و گره‌های کوری که بعضا مدیریت غلط مدیران ارشد جامعه ایجاد می‌کند از وظایف رسانه‌هاست. آنها باید با دادن تریبون به اندیشمندان و صاحب‌نظران برای بیان نظرات‌شان و در یک کلمه توانمندساختن فکری و فرهنگی جامعه این رسالت خود را انجام دهند.

دبیرکل مجمع مدرسین دانشگاه در پایان اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا مردم به لحاظ فکری و اندیشه توانمند شوند چون توانایی پس از دانایی به وجود می‌آید. هر چقدر برای حکیم و اندیشمندکردن مردم تلاش کنیم همان‌قدر توانایی برای ادامه حیات و مقابله با بحران‌های اقتصادی و اجتماعی خواهیم داشت.

انتهای پیام

کد N583359

وبگردی