آفتاب

آموزش دیابت به مربيان بهداشت مدارس/ نیم میلیون کودک ایرانی دیابت نوع 1 دارند

آموزش دیابت به مربيان بهداشت مدارس/ نیم میلیون کودک ایرانی دیابت نوع 1 دارند

معاون مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، از برگزاری اولین دوره آموزشی مربیان بهداشت مدارس با محور دیابت نوع 1 در استان یزد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا مهدوی گفت: هدف از برگزاری این برنامه در روز سه شنبه هفته جاری از بین بردن تفکرات غلط درباره دیابت نوع 1 و آموزش به مربیان بهداشت مدارس در راستای نحوه صحیح برخورد با دانش آموزان دیابتی است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود حدود 400 تا 500 هزار کودک در کشور به دیابت نوع 1 مبتلا هستند و به طور سالانه 78 هزار  کودک در جهان به آن دچار می شوند.

دبير كميته كشوري مبارزه با ديابت ادامه داد: به طور کلی دیابت در استان یزد شیوع زیادی دارد، بنابراین دیابت نوع 1 هم از این قاعده مستثنی نیست؛ اما به طور کلی الگوی ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 با هم متفاوت است، یعنی افزایش بسیار زیاد شیوع دیابت عمدتاً مرتبط به دیابت نوع دو است و شیوع دیابت نوع یک افزایش اندکی دارد.

وی تصریح کرد: دیابت نوع 1 یک بیماری پر سر و صداست که نیازی به غربالگری ندارد چرا که کودک یا نوجوان مبتلا به این بیماری با علائمی نظیر پرخوری؛ پرنوشی؛ کاهش وزن؛ تکرر ادرار و خستگی و ضعف مواجه می شود که این علائم گویای ابتلا به دیابت تیپ یک است.

مهدوی گفت: دیابت نوع 1 معمولاً در دوران کودکی و نوجوانی ظاهر می شود و فرد مبتلا سالیان سال با آن زندگی می کند و از این رو درصورت عدم کنترل دقیق قند خون احتمال ابتلا به عوارض ناشی از آن نیز بیشتر است.

وی عوارض چشمی و کلیوی و عصبی را ناشی از گرفتاری عروق کوچک و سکته های قلبی و مغزی را بعلت گرفتاری عروق بزرگ عنوان  و تاکید کرد: درصورت عدم کنترل صحیح قند خون در دراز مدت احتمال نابینایی، قطع عضو،نارسائی پیشرفته کلیوی و سکته های قلبی و مغزی دور از ذهن نیست. 

معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: نکته مهم و قابل توجه بعد از تشخیص بیماری و مشکلات ناشی از آن است؛ بعنوان نمونه می توان به فشارهای زیاد روحی و عصبی که به بیمار و خانواده وی  وارد می شود اشاره کرد. سوال های نگران کننده بیشمار و بی پاسخی که والدین درباره آینده کودک خود دارند یکی دیگر از مشکلات این بیماری است.

وی بیان کرد: متأسفانه دیدگاه خانواده ها و به تبع ان کودکان نسبت به انسولین بسیار منفی است؛ اغلب تصور تزریق روزانه چندین نوبت انسولین ناراحت کننده است. بیماران و خانواده ها مایل به اعلام بیماری به دیگران نیستند و از طرف دیگر در اغلب اوقات نیز در مدارس یا سایر مکان های آموزشی اطلاع زیادی از نحوه برخورد با این بیماران و نیازهای آنان وجود ندارد. 

معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: در اغلب مدارس ممکن است معلمان و مربیان بهداشت در زمینه دیابت و نحوه برخورد با دانش آموزان مبتلا اطلاعات زیادی نداشته باشند و این امر بر اهمیت پروژه آموزشی ما می افزاید.

مهدوی ادامه داد: آموزش و پرورش استان یزد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی یزد و واحد بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، به عنوان مجري و بخش ديابت گروه سانوفی بعنوان حامي این برنامه به عنوان متولیان اين برنامه سعی دارند دانش و آگاهی معلمان، مربیان بهداشت مدارس، بیماران و خانواده های آنها را ارتقاء دهند.

وی آموزش در مورد نیازهای دانش آموزان مبتلا به دیابت نوع 1 و اصول تغذیه و فعالیت های فیزیکی را از محورهای اصلی این پروژه  اعلام کرد.

مهدوی گفت: بعد از مشخص شدن نتایج برنامه آموزشی، پایش و ارزشیابی و بررسی میزان هزینه-اثربخشی آن در دیگر استان های کشور هم آن رابه طورجدي اجرا خواهیم کرد.
 

کد N583283

وبگردی