آفتاب

پیروزی کاندیدای حامی برچیده شدن پایگاه هوایی آمریکا در اوکیناوای ژاپن

پیروزی کاندیدای حامی برچیده شدن پایگاه هوایی آمریکا در اوکیناوای ژاپن

کاندیدای مورد حمایت حزب حاکم متعلق به نخست‌وزیر ژاپن در انتخابات محلی امروز (یکشنبه) اوکیناوا شکست خورد، این مسئله ضربه‌ای به طرح باقی‌ ماندن پایگاه هوایی آمریکا در جزیره اوکیناوا به حساب می‌آید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مدت زیادی است که مسئله تغییر مکان پایگاه هوایی فوتنما متعلق به تفنگداران آمریکا در جزیره اوکیناوا در روابط واشنگتن – توکیو خدشه وارد کرده است. از آنجا که شینزوآبه، نخست‌وزیر ژاپن از تمایل خود برای روابط قدرتمندتر با واشنگتن در رویارویی با جسارت‌های چین خبر داده وی به دنبال آن است تا این پروژه را به سرانجام برساند.

خبرگزاری رسمی کیودوی ژاپن گزارش داد که پس از انتخابات محلی ژاپن نتایج اولیه نشان دادند تاکیشی اوناگا در این انتخابات رقیب خود هیروکازو ناکایما، فرماندار در حال کناره‌گیری اوکیناوا را که تحت حمایت شینزوآبه قرار دارد شکست داد. ناکایما که از حمایت حزب لیبرال دموکرات متعلق به آبه برخوردار است پیشتر گفته بود: از طرح آمریکا – ژاپن به منظور تغییر مکان پایگاه فوتنما به یک منطقه کم‌جمعیت‌تر جزیره اوکیناوا و به منظور کم کردن مزاحمت برای مردم این جزیره حمایت می‌کند.

اوناگا که یک محافظه‌کار است زمانی حامی انتقال این پایگاه به ساحل شمالی اوکیناوا بود چندی بعد نظر خود را عوض کرد و گفت: می‌خواهد این پایگاه هوایی کاملاً از جزیره اوکیناوا خارج شود.

وی همچنین از طرح‌ها و سیاست‌های شینزو آبه نظیر استفاده از انرژی اتمی انتقاد کرد. شکست ناکایما برای شینزوآبه دردسرساز است اما بعید است که تصمیم وی برای تأخیر افزایش مالیات فروش را لغو کند.

سیاستمداران حزب حاکم ژاپن گفته‌اند که شینزو آبه ممکن است روز سه‌شنبه اعلام کند که مسئله افزایش مالیات فروش را به تأخیر خواهد انداخت و در تاریخ 14 دسامبر خواهان انتخابات سراسری خواهد شد.

انتهای پیام

کد N582930

وبگردی