آفتاب

انتقاد وزیر بهداشت از نقش منفی راه‌ها در افزایش تلفات رانندگی

انتقاد وزیر بهداشت از نقش منفی راه‌ها در افزایش تلفات رانندگی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از وضعیت فرهنگ و وضعیت راه‌ها گفت: سومین علت مرگ و میر در کشور ناشی از سوانح رانندگی است.

به گزارش خبرنگار مهر سید حسن هاشمی امروز در مراسم یادمان قربانیان سوانح رانندگی که در آسایشگاه کهریزک برگزار شد، گفت: سومین علت مرگ و میر در کشور و دومین علت مرگ و میر در برخی از استان ها مربوط به سوانح رانندگی است.

وی با بیان اینکه اغلب این کشته شدگان را جوانان 15 تا 30 سال تشکیل می دهند، اظهار داشت: باید برای فرهنگ سازی به هر دو وجه این موضوع توجه کرد زیرا واقعیت این است که ما بیشتر از خوبی ها صحبت می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه رودربایستی کشور را بیچاره کرده است، افزود: اگر صنعت ما مشکل دارد باید بگوییم و یا اگر فرهنگ مردم هم نیاز به تغییر دارد که حتما هم دارد باید در این زمینه صحبت شود. نباید همیشه از پیشینیان تعریف کنیم اما در یک مسافرت در آخر هفته ساعت ها در صف های ترافیک جاده بمانیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: گاهی می بینیم که ماشین های لوکس و افراد تحصیل کرده هم در شمال تهران به دلیل رانندگی های بد تصادف می کنند پس فقط موضوع تحصیلات نیست بلکه مشکل مردم فرهنگ است.

هاشمی با اشاره به اینکه استفاده از کمربند ایمنی در خودرو ها الان تبدیل به یک فرهنگ شده است، اظهار داشت: سالانه 18 هزار نفر تلفات بر اثر سوانح رانندگی داریم و سال های بسیاری برخی از مصدومین با معلولیت مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه 10 تا 15 برابر تلفات مصدوم و معلول در کشور داریم، بیان کرد: متاسفانه وزارت بهداشت معلول فرهنگ نادرست صنعت نادرست و کاستی ها بخش جاده ای و راه ها است. همچنین عقب ماندگی هایی که از گذشته در این بخش وجود داشته است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: امیدواریم که این وضعیت درست شود تا وزارت بهداشت به وظایف اصلی خود برسد اما نیاز داریم تا یک هماهنگی بین همه دستگاه های اجرایی ایجاد شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: سه هزار دستگاه آمبولانس دو هزار پایگاه و دو هزار و 700 بیمارستان در کشور داریم که 50 درصد از نیاز کشور است. ضمن آنکه دستگاه ها با یکدیگر همدل و همراه هم نیستند.

در ادامه صوفی نژاد مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک با اشاره به اینکه یک هزار و 750 مددجو در این آسایشگاه وجود دارد گفت: ماهانه 36 میلیارد تومان این آسایشگاه هزینه دارد که 18 درصد آن را دولت و مابقی از طریق کمک های مردم تامین می شود.

وی افزود: هر مددجو ماهانه متوسط یک میلیون و 600 هزار تومان هزینه دارد در حالی که متوسط دریافتی ما از هر مددجو 54 هزار تومان است.

کد N582339

وبگردی